Eмисия новини
от 06.00 часа

Архаизмите в учебниците стават по-познати чрез музеен проект

Чрез мултимедийна визуализация и реални предмети децата ще разбират по-добре прочетеното

Чрез образователни проекти в музейна среда децата се срещат с предмети от миналото и научават повече за тях.
Снимка: БГНЕС

Този месец в Музея за история на София започва проектът „Архаични думи и предмети“.

Това е образователен проект, който предлага по-голямо разбиране на текстовете от изучаваните в училище романи, поясни пред „Хоризонт“ Ваня Лазарова, уредник „Образователни програми“ в музея.

Според нея разбирането за сложните думи ще направи текстовете по-четивни и интересни за съвременните деца:

„Сложните текстове и остарялата лексика на нашите класици ги отказват от книгите и създават навици на четене без разбиране, или пък направо отказват да ги четат.“

Чрез визуализацията на предмети децата ще ги видят в мултимедия формат, ще им бъде разяснено как са се използвали, а впоследствие лично ще се докоснат до тях, за да се уверят как са си служели с предметите нашите предшественици.

„Те са толкова стари – някои от тях, че самите ученици никога не са ги виждали. Те даже не знаят, дори да кажеш името на този предмет – кой е той от всичките изброени.“

Ваня Лазарова дава пример с паламарката – дървена ръкавица с три пръста, улавяща клас житни стръкове, за да може да се отрежат със сърп, без да бъдат наранени.  

Доста учители по история се обаждат напоследък, уточни още уредникът Ваня Лазарова, която очаквала по-голяма активност от преподавателите по литература.

Музеят предлага и индивидуални програми по заявка на учители за конкретни исторически периоди и теми. "Да речем - как европейското влияние навлиза в България. В музея има зала, в която има витрини от времето на Фердинанд. Тези витрини са направени във виенски стил, а в България все още е имало дюкяни..."

Още за доброто разбиране на миналото - чуйте в звуковия файл.
Още от