Eмисия новини
от 04.00 часа

Отслабване на потребителските нагласи в Германия за април

Потребителските нагласи в Германия за месец април отбелязаха известно охлаждане за пръв път от началото на годината, но при подобрение на икономическите очаквания и отслабване на оптимизма на германците по отношение на техните бъдещи доходи, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK. Това е сякаш предпоставка за отслабване на разходите на германските домакинства през второто тримесечие на настоящата година.

Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за април 2019-а година, се понижи изненадващо до 10,4 пункта от 10,7 пункта през март (низходяща ревизия от 10,8) и  осреднени очаквания на финансовите пазари за индекса на ниво от 10,8 пункта.

"Въпреки известното отслабване на индекса ние предполагаме, че потреблението ще продължава да бъде важен стълб за икономическото развитие на Германия през тази година", заявиха от базираната в Нюрнберг компания за пазарни изследвания.

Трябва да се има предвид, че през последните години разходите на домакинствата се превърнаха в основен двигател за икономическата експанзия в Германия, намирайки подкрепа от рекордно високата трудова заетост, от все по-голяма сигурност на работните места, от увеличаващите се с по-добро темпо заплати, от сдържаната инфлация и от ниските разходи по заемите. Днешното леко понижение на индекса GfK обаче предполага известно отслабване на разходите на домакинствата в началото на второто тримесечие, но въпреки това продължава да се очаква, че вътрешното търсене вероятно ще бъде единственият двигател на растежа на най-голямата европейска икономика през настоящата година, тъй като в същото време германските износители продължава да изпитва трудности от глобалното икономическо забавяне, търговските спорове и несигурността около процеса на Брекзит.

Институтът GfK използва три подиндекси - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонност да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец март), за да определи настроенията за следващия месец (за април 2019-а).

За разлика от понижаването на водещия GfK индикатор, индексът на икономическите очаквания на германските потребители се повиши изненадващо силно през март за пръв път от пет месеца насам, достигайки 11,2 пункта спрямо едва 4,2 пункта през февруари, когато достигна най-ниско ниво на индекса от март 2016-а година.

"Докато потребителите със сигурност не допускат, че Германия ще навлезе в рецесия през тази година, те виждат съществено охлаждане на икономическата активност," отбеляза институтът GfK.

Потребителите са по-малко оптимистично настроени по отношение на бъдещите им доходи въпреки растящата заетост и на заплащането на труда. Индексът, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, се понижи през март до 55,9 пункта от 60,0 пункта през февруари.

Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки, такива като автомобили мебели и техника за дома, също се понижи през март до 50,2 пункта от 53,6 пункта месец по-рано, достигайки най-ниско ниво от повече от две години насам.

"Въпреки тези загуби, настройката на потребителите в Германия определено остава позитивна", посочи анализаторът от GfK Ролф Бюркъл. Според него силният германски трудов пазар и растящата заетост ще гарантират, че немските потребителите ще продължават да харчат техните пари, особено на фона на ниските депозитни лихви, които не водят до атрактивна възможност за спестовност. "Това обаче зависи от предположението, че несигурността, причинена от Брекзит и от световните търговски конфликти, не продължава да се увеличава в бъдеще", допълни той.


Още от