Eмисия новини
от 22.00 часа

Диана Ковачева: Омбудсманът е съюзник, не конкурент на институциите

Омбудсманът Мая Манолова и заместничката ѝ Диана Ковачева
Снимка: БГНЕС
Парламентът прие доклада за дейността на институцията на омбудсмана през миналата година, в който се отчита двойно увеличение на жалбите на гражданите.

В кулоарите на парламента Мая Манолова коментира, че високият рейтинг на институцията създава страхове и подозрения в политическите централи. Тя подчерта, че на този етап няма амбиции за друга политическа кариера.

Дали увеличаването на жалбите е знак за по-враждебни институции - в интервю за предаването "Нещо повече" темата коментира Диана Ковачева, заместник-омбудсман. Тя пожела по-често институциите да приемат омбудсмана като съюзник, не конкурент.

Правата на хората с увреждания миналата година бяха приоритет на институцията. Смятам, че успяхме да постигнем успех, каза Ковачева.

Въпросът опря до необходимостта от закони, които да регламентират по-добре правата на хората с увреждания. Разчитаме и на останалите институции. Мисля, че законите, които бяха приети, дават по-добри условия на живот. Все още стои на дневен ред въпросът за медицинската експертиза, но е направена една важна крачка, отбеляза Ковачева.

Частните казуси, които поставяме, са проблем на граждани, зад които стоят много хора. Такъв беше случаят с ранното пенсиониране на миньорите. Много често хората не могат да достигнат до НС и минават през омбудсмана с молба за съдействие, каза още заместник-омбудсманът.

Имаше развитие и по казусите с т.нар. "модерно робство". 8 милиона лева бяха изплатени на ощетени работници и служители през 2018-а години. В течение на предходната година те са 8 хиляди. Това доведе и до дисциплиниране на самите работодатели с напомнянето, че имат задължение да плащат на своите работници и служители, подчерта Диана Ковачева.

Радваме се на всяка победа, която постигаме, допълни Ковачева. Тя уточни, че жалбите на гражданите срещу монополните дружества традиционно са най-много.

Битката е сериозна, защото става дума за икономически интереси, с които гражданите не могат да се справят. Много често се обръщат към омбудсмана при проблеми с "Топлофикация". 

Връзката между гражданите и институциите понякога се къса и точно там е ролята на омбудсмана. Вероятно големият брой жалби се дължи и на това, че гражданите лесно могат да достигнат до нас, за да се оплачат. Смятам, че зад големия брой решени случаи стои трудът на 60 души, които работят в институцията, каза още Диана Ковачева.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


Още от