Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Маргаритов:

Високо доверие, пряка комуникация и проучване при търгуване през социалните мрежи

Димитър Маргаритов

Как да разберем качествени ли са продуктите, които купуваме за великденската си трапеза? Какво трябва да знаем, ако се отправим на пътуване по време на празничните дни? Тези въпроси отправихме към председателя на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, който гостува в предаването "Радиоприемница" по Радио София.

По време на големи празници, какъвто е Великден, се провеждат много кампании, свързани с намаления на стоки. Често пък обичайни стоки се брандират по различен начин за празниците. Важно е обаче, да няма условия за заблуда на потребителите. Един такъв пример е представянето на някоя стока за намалена, без тя да е била продавана най-малко 30 дни преди това на по-висока цена, както изисква законът. Заедно с това посочването на верен процент не е гаранция, че дадена стока се продава на възможно най-изгодната цена. В това отношение за пример могат да бъдат дадени онлайн потребителите, които много по-лесно съпоставят ценовите нива и тенденции.

Все пак празничните кампании са добра възможност за потребителите да направят изгодни сделки, но е важно да бъде подхождано без излишна еуфория и със запазване на потребителското хладнокръвие. Тук идва въпросът и за наличието на достатъчно количество от промоционалните стоки при съответните търговци. Комисията за защита на потребителите вече е излизала със становище, че когато не са осигурени достатъчно наличности спрямо мащаба на рекламната кампания, може да се разглежда въпросът за нелоялна търговска практика.  

В дните преди Великден много хора се вълнуват от това да си купят агнешко месо или яйца с гарантирано качество. Важна роля тук има не само Комисията за защита на потребителите, но и Българската агенция за безопасност на храните, които трябва да следят за произхода на тези хранителни продукти, както и коректното му посочване върху етикетите. Не по-малко важни са санитарно-хигиенни и здравни изисквания за срок на годност и продажбата на определени места.

Сериозен е и въпросът с търгуването през социалните мрежи, тъй като върху него не се разпростира регулацията онлайн магазините. Желателно е потребителите, които използват този начин, да имат едно наум, тъй като невинаги може да се осъществи адекватна намеса, подкрепена от законите. Съветът на Димитър Маргаритов е търгуването през социалните мрежи да става при високо доверие, пряка комуникация и добро проучване.    

Често струпването на повече празнични дни е добър повод за организиране на пътувания. Желателно е при избор на туроператор да бъде проверено наличието на застраховка "Професионална отговорност", да се сключват договори и да се пази цялата кореспонденция с предлагащия услугата. Има и няколко важни неща, които трябва да знаем в хода на пътуването. Първо трябва да се обърнем към представител на туроператора или хотелиера, но ако такъв липсва, може да бъде подаден сигнал до Комисията за защита на потребителите. Най-често срещаните сигнали в областта на туризма е разминаване между обещаното при избора на място и конкретните условия на място, посочи Маргаритов.

Последвайте Радио София и в Instagram. Харесайте и страницата ни във Facebook.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна