Eмисия новини
от 02.00 часа

Цветанка Крумова: КФН няма право да принуждава застраховател да плаща обезщетения

Богдан Милчев: Има институционален системен проблем

| обновено на 22.05.19 в 13:29
Снимка: БГНЕС

Застрахователният експерт Цветанка Крумова подчерта пред БНР, че Комисията за финансов надзор (КФН) няма право да принуждава застраховател да плаща обезщетения. В предаването „Преди всички“ на програма „Хоризонт“ Крумова коментира решението на „Бул Инс“ да изплати по 10 лева обезщетение на наследници на загиналите при автобусната катастрофа край Своге миналата година.

Компанията оспорва легитимността на превоза и валидността на застраховката „Злополука“. Изчаква се съдебното решение за изплащане на цялата сума от 50 хил. лева на пътник. Финансовият регулатор обаче е издал принудителен административен акт, с който задължава застрахователя да направи предварително плащане.

„Този акт е незаконосъобразен и той ще падне в съда, а пък реакцията на дружеството да изпълни по някакъв начин този акт, за да не подлежи на други санкции, тя не е според мен насочена конкретно към хората, просто тя се превърна в една лоша реклама за тази компания, която ми е трудно да коментирам“, каза Цветанка Крумова.

„Комисията за финансов надзор следи за законосъобразност, тя е административен орган, да не забравяме. Когато става въпрос за гражданско-правни отношения определено поведение може да предписва съдът“, коментира още тя.

В отговор на въпрос защо застрахователят е решил да плати точно по 10 лева, Крумова каза:

„Не мога да кажа в момента защо конкретният застраховател е взел такова решение, но мога да кажа, че проблемът в конкретния случай е съвсем другаде. Той е в това доколко документите на превозвача, на собственика на автобуса, са изрядни. Защото, доколкото разбирам, тук се поставя въпросът дали това представлява обществен транспорт, тъй като става въпрос за застраховка за обществен превоз на пътници. Това е злополука на пътниците в обществения транспорт“.

„И тук трябва да кажа, че преди няколко години с една определена цел - да се изгони една компания от България, бяха въведени доста рестрикции в Закона за автомобилните превози, което всъщност доведе до това в момента, ако приемем, без да съм гледала документите, тезата на застрахователя, че тук става въпрос не за обществен транспорт на пътници, а става въпрос за едно споделено пътуване, то тогава наистина то би излязло, евентуално, извън обхвата на тази застраховка. Тук казусът е чисто юридически и аз смятам, че той трябва да бъде решен в съда“.

В предаването "12+3" Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност, коментира, че има системен проблем във всички моменти при управлението на пътната безопасност. Той е категоричен, че има чист правен спор – дали е налице обществен превоз, или не е налице. Трябва да се види в наредбата – там ясно е написано кое е обществен превоз.

"Явно застрахователят счита, че има проблем с документацията. Според мен, начинът, по който се процедира, т.е. няколко дни преди изборите се хвърля някаква бомба по един толкова чувствителен, се цели правният спор да се заобиколи и да се реши по целесъобразност". 

Милчев смята, че има институционален системен проблем и че близките, разбира се, са най-ощетени. "Трябва да се погледне от всички страни самия казус, времето, в което се поставя проблемът, кой го поставя този проблем, и какви интереси има?"

Интервюто на Лора Търколева и Марта Младенова с Цветанка Крумова може да чуете в звуковия файл.

Интервюто на Снежана Иванова с Богдан Милчев можете да чуете от звуковия файл.

Още от

Запада крайпътната търговия по Е-79

публикувано на 19.10.19 в 19:43