Производството на автомобили във Великобритания се сви много драстично през април в резултат на неизвестността около процеса на Брекзит, показват данни на Асоциацията на производителите и търговците на моторни превозни средства (SMMT) в Обединеното кралство.
Автомобилното производство се понижи с цели 44,5% спрямо годината по-рано, като в рамките на април бяха произведени едва 70 971 моторни превозни средства, което е с цели 56 999 броя по-малко, отколкото през същия месец на 2018-а година.
Производството на коли за продажба зад граница се сви с 44,7%, а за вътрешна употреба - с 43,7 на сто.
Лошото представяне през април, отчитащо спад за 11-ти пореден месец, изостри основната низходяща тенденция, което се дължи до голяма степен на забавянето на търсенето на автомобили на ключови международни пазари, включително ЕС, Китай и САЩ, както и във Великобритания.
През периода от януари до април производството на автомобили на острова е намаляло с 23,3% спрямо същия период на миналата година.
От SMMT заявиха, че спадът се дължи на "предприеманите мерки при непредвидени обстоятелства" като част от подготовката за Брекзит, "включително складиране, рационализиране, обучение за новите митнически процедури и пренасочване на логистиката".
Главният изпълнителен директор на асоциацията Майк Хоус посочи, че "продължителната нестабилност е нанесла неописуеми щети, като страховете за Брекзит без сделка са довели до спиране на инвестициите, загуба на работни места и подкопаване на нашата глобална репутация".
Той също така призова правителството да гарантира, че Великобритания няма да напусне Европейския съюз без споразумение. "Брекзит без сделка трябва да бъде премахнат незабавно и постоянно от дневния ред, така че индустрията да може да се върне към бизнеса в подкрепа на икономиката и да може да поддържа Великобритания в челните редици на глобалната технологична надпревара", подчерта Майк Хоус.
Асоциацията предупреди, че Брекзит без сделка може да изостри спада, да доведе до заплаха от забавяне на границите, спиране на производството и допълнителни разходи, които застрашават конкурентоспособността.