Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ерготерапевти отправят възражения, не е потърсена експертизата им

Проект за наредба за физическата среда в училище провокира критики на директори

Оптимизирането на училищните пространства е скъпо, а някои от сградите са твърде стари

Снимка: БГНЕС

Проект на Наредба на Министерството на образованието и науката за промени във физическата среда в училищата вече среща първи критики от страна на директорите. Замяна на двойния чин с единичен, Г-образна форма на класните стаи са само част от планираните промени, коментирани в публичното пространство. 

Значителна част от изискванията ще трябва да акумулират голям финансов ресурс, който не е ясно откъде ще дойде, обясни директорът на 31-во училище „Иван Вазов“ в София Надежда Николчева. Тя е категорична, че има разминаване между реалната образователна среда, оптималната образователна среда и тази, която наредбата предлага.

Предложенията не отчичат кога са строени сградите на училищата

Нещата, които са предвидени в наредбата, стоят добре, но сроковете са нереални, смята Надежда Николчева. 

"Тази наредба не прави никаква съществена разлика в изискванията за училищни сгради, които са строени преди 30, 50, 60, 80 години, както е това училище. То е строено преди 65 години и напълно е съответствало на тогавашните нормативи за училищна сграда. Изведнъж 2015 година се появява наредба за новите изисквания за сгради, изпълняващи обществени функции, и ние искаме да пригодим 2015 година една сграда, която е строена 1954 година. Това просто няма как да се случи“.

В някои от предложенията липсва здрава логика как ще се приложат на практика, изтъква Николчева. 

"Изискването за зоната за обучение на учениците от първи гимназиален етап включва и кабинет по музика. Само че учениците учат музика в първия етап на гимназиалния етап само в 9 клас, само един час седмично, т. е. аз ако имам три паралелки в 9 и 10 клас, този кабинет ще е зает само три часа седмично. Е, защо да хабим такова пространство? Защо да не е изискваните да има един кабинет по музика за цялото училище и съответно часовете да се въртят там? По същия начин е изискването за кабинетите на логопед, психолог и ресурсен учител."

Вероятно хората, които са конструирали текстовете на наредбата, отдавна не са влизали в училище, коментира още Николчева. 

По думите й, заложените в проекта за наредба няколко кабинета за психолозите, логопедите и ресурсните учители няма как да се осигурят. "Няма училище с повече от един-двама психолози, а така, както са дадени изискванията за едно средно училище, каквото е масовият тип училища, трябва да има четири кабинета за психолози. Повечето училища нямат логопеди, но трябва да подсигурят отново 4 кабинета за логопедите."  

Училищата нямат пари за заложените нови изисквания

Ако финансирането на промените, заложени в наредбата, бъде осигурено, проблем няма да има. Ако обаче се разчита на финансовия ресурс на училищата, ще има сериозен проблем, прогнозира училищният директор.

"Защото например специализираните кабинети по химия, физика, биология - във всички тези кабинети подът трябва да смени. И това не е случайно - вероятно това по някакъв начин гарантира безопасността на учениците. Ние сме съгласни, само че на каква цена и кой ще я плати? Същото се отнася за ВиК инсталацията, която трябва да се прокара в тези кабинети, защото се изисква мивка за всеки ученик или на двама-трима ученици."

Оказва се, че физкултурният салон на 31 училище отговаря на почти всички изисквания в проекта на наредбата, с изключение на едно: няма отделен санитарен възел за учителите.

По повод изискването в наредбата двойните чинове на учениците от началния курс да бъдат заменени с единични работни места Надежда Николчева изтъква:

"Те отдавна в повечето училища са такива. Единични, модулни, и аз намирам, че са много добри, защото няма нужда да правя отделен кът, както те предлагат тук, а всъщност модулните чинове могат да формират такива - кръгли маси за групова работа, единични..."

Какво от училищния живот ще промени Г-образната форма на класната стая - едно от предложенията в проекта? Според Надежда Николчева това отдавна се практикува в определени часове, но не може да бъде модел за всички часове. Тя уточнява още, че езикът, на който са написани предложенията за промени е архитектурно-инженерен, а наредбата е насочена към хора с педагогическо образование. 

Не е поискана експертизата на ерготерапевтите   

"Нашето мнение не беше поискано дори когато беше обсъждана наредбата за приобщаващото образование, въпреки че ерготерапията действително има много голямо приложение и е много важна в тази сфера", посочи пред "Хоризонт" доц. Лилия Тодорова, председател на Асоциацията на българските ерготерапевти и заместник-декан на Факултета по обществено здраве в Русенския университет. 

"В наредбата се поставят много конкретни изисквания каква трябва да бъде училищната среда и същевременно се споменава, че тя трябва да бъде гъвкава. Една среда, в която има толкова много конкретни изисквания, не може да бъде гъвкава. Средата трябва да бъде съобразена с класа, с децата, с децата, които имат специални потребности в този клас", поясни ерготерапевтът.

"Смятаме, че нашето участие при изработването на тези наредби и въобще в целия процес на приобщаващо образование, е много важно и много нужно. За съжаление, когато се изработваха тези наредби, ерготерапевтът присъстваше в някои от вариантите, но в последния вариант отсъства", посочи доц. Тодорова.

Срокът за изпращане на препоръки към бъдещата наредба е до 10 юни. 

Повече по темата можете да чуете в звуковите файлове.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна