Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
На 18 юни в София ще бъде представена международната бизнес организация с отношение към опазването на околната среда "1% за планетата" ("1% For the Planet")*. Това е мрежа от компании по цял свят, които даряват 1% от годишния си оборот за борба с климатичните промени.
Влиянието на човешката дейност върху околната среда добива все по-застрашаващи размери и, вече съвсем видимо, Земята променя своя облик. През 2002 г. двама бизнесмени - Ивон Шуинард и Крейг Матюс, основатели на световноизвестни марки в аутдор индустрията, създават организацията "1% за планетата". В основата й стои разбирането, че
БИЗНЕСЪТ ТРЯБВА ДА ВРЪЩА НА ПЛАНЕТАТА ОНОВА, КОЕТО Е ВЗЕЛ ОТ НЕЯ
Дарените пари се насочват към неправителствени организации, които се борят срещу замърсяването на горите, океаните и реките, защитават земята и търсят начини за устойчиво развитие на земеделието и енергетиката.
Днес организацията има повече от 1800 членове, в над 45 страни. От създаването си тя е насочила повече от 200 милиона долара към одобрените НПО-та. Освен фирми, могат да членуват и физически лица - чрез еднократна или системна финансова подкрепа, а също чрез даряване на време или експертиза (доброволческа дейност).
Димитър Димитров е основател на водеща българска компания за търговия със спортни стоки, която е и първият член от родния бизнес в международната мрежа:
"Един процент, когато е от печалбата, е едно нещо, но когато е от оборота, цифрата изобщо не е малка - за който и да е съвременен бизнес. Всъщност, това е много сериозно обещание от страна на бизнеса да прави нещо по въпроса.
В момента влиянието върху околната среда е една от най-разпознаваемите теми. Клиентите, които търсят и работят с компании, подкрепящи подобна инициатива, определено са привлечени от това, че част от тяхното влияние (върху околната среда - бел.ред.) по някакъв начин ще бъде компенсирано. Също така, самата програма "1% за планетата" дава много възможности за връзка между самите компании. А за да може човек или компания да участва, най-малкото трябва да може да сертифицира приходите си, т.е. определено бизнесът трябва да е в бялата част на икономиката и това е нещо, което доказва, че процесите в компанията са наистина правилни".
От 2015 г. компанията, основана от Димитър Димитров, дарява 1% от годишния си оборот на български природозащитни организации за проекти, които засягат проблеми на местно ниво и се грижат за запазване на природата и животинския свят у нас. Една от неправителствените организации-техен партньор е Световният фонд за дива природа.
"Партньорството е сравнително скромно, но е много важно, то е ново за България,
ЗАРАДИ ПРИМЕРА, КОЙТО ДАВА
Дарителството в България е в много рудиментарна, базисна форма. Ние сме далеч назад в класациите на дарителските практики по света, така че да влезе такава световна практика тук, български бизнес да я припознае като важна, да организира това, да намира партньорства и да посредничи - това е усилие за бизнеса и той го прави. При нас то се изразява в опазване на ценни, стари гори, в работа за намаляване на незаконния дърводобив - голям проблем в България. Защото ние имаме много и добре опазена гора, което означава, че тя е и скъпа гора, което означава, че има страшно много пробойни, много голям обем незаконен дърводобив - около 30%." - казва Владимир Иванов от WWF-България.
Още по темата чуйте в звуковия файл.
-------
Представянето на "1% за планетата" е на 18-и юни, от 19:30, в "Campus X", София.