Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Женският пазар - от тържище до съвременно пространство

Снимка: БТА

Тази седмица в предаването “Радиоприемница” ще говорим за традиционните пространства за търговия, срещи, а защо не и за култура - пазарите в София. Фокусът ще бъде върху това как се стопанисват и как се осъвременяват.

“Женски пазар” е едно емблематично място в София. Това е най-стария пазар с над 140 -годишна документирана история досега. Освен това той ес намира в историческото сърце на София и повечето от социалните и историческите процеси са се случвали точно там - между “Сливница”, “Клементина” (дн. бул. “Ал. Стамболийски”), Градската градина и бул. “Хр. Ботев", коментира Драгомир Димитров - изпълнителен директор на пазари “Възраждане”.

Пазарът се намира в най-старите столични квартали, най-старата архитектура на града, които са интересни за всички чужденци, които посещават столицата.
Има много ясна визия за развитието на Женския пазар, но не само като търговска, но и като градска територия. Пазарите са подложени са конкуренция от веригите и другите големи търговски мрежи и ако не бъдат модернизирани, ще западнат. Затова модернизирането на тези пространства като градска среда са важни.

Определени иновативни подходи биха развили този тип градски пространства това означава развитие на специфичното. Пример за това е изграждането на колонки за зареждане на електромобили - типичен белег на модерната градска среда. Изработено е и приложение за смартфон, което се сваля чрез QR код и потребителите получават карта с бърза логистика как да се стигне до пазара и достъп до Facebook - страницата и уеб страницата на пазара, откъдето пък могат да се информират за всички събития, които предстоят. Може да се направи и виртуална разходка на пазара.

Около 60 хил. души минават през това пазарно пространство, без да се гарантира, че са клиенти на пазара, което още веднъж показва, че това е предимно градска територия, освен търговско пространство.
Тече и преобразяване на имиджа, който е имал Женски пазар в миналото. Това става и с много фестивали и събития, които успешно налагат нова градска култура и ново място, което пазарът заслужено заема.

Другият известен и интересен софийски пазар е “Димитър Петков”. Този пазар е един изключително добре управляван пазар, който е балансиран по отношение на производители, търговци, производители на млечни и месни продукти, хлебари и пр. Има изключително добър баланс в търговския спектър на пазара, нещо което задоволява изискванията и очакванията на хората от квартала.  

Акцентът на тези пазари е върху малките производители, които предлагат продукцията си там - от фермерите до малките мандри и колбасарници. Веригите имат друг тип насоченост. Столичните пазари в скоро време ще предлагат и организирани поръчки на селскостопански продукти до домовете и офисите на хората, защото младите, тези, които най-вече държат на качеството на храната, нямат достатъчно време, за да посещават пазара и през сайт могат да правят поръчки, като пазарът гарантира, че продуктите са от български ферми, с които работи. От февруари се работи по формирането на тази платформа и се очаква да бъде пусната в действие.
Чуйте целия разговор в звуковия файл.

Последвайте Радио София и в Instagram. Харесайте и страницата ни във Facebook.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени