Eмисия новини
от 19.00 часа

Британската автомобилна индустрия предупреди следващия премиер за "сеизмичен" Брекзит без сделка през октомври

Британската автомобилна индустрия предупреди във вторник следващия премиер на страната за "сеизмичен" Брекзит без сделка през октомври, който според асоциацията може да доведе до налагането на тарифи за милиарди паунди и да причини прекъсвания на доставките по границата, осакатявайки този важен сектор.

Борис Джонсън, който е водещия кандидат да наследи на поста Тереза Мей и неговият съперник Джереми Хънт, заявиха, че са готови да извадят Великобритания от ЕС до и без споразумение на 31-ви октомври, въпреки че това не е предпочитаният от тях вариант.

В тази връзка Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT) предупреди за мащабен разрив в случай на неконтролирано излизане от Европейския съюз.

"Напускането на ЕС без сделка би предизвикало най-сеизмичната промяна в условията на търговия, която някога е преживявало автомобилостроенето, с милиарди паунда под формата на митнически тарифи, заплашващи да повлияят на потребителския избор и достъпност", посочи управителният орган на SMMT, цитиран от Ройтерс.

Британската автомобилна промишленост се опасява, че неконтролирано излизане от Европейският съюз, който е най-големия износен пазар за Обединеното кралство, би могло да наложи въвеждането на тарифи до 10% върху готовите модели, както и закъснения на доставките по границите, водейки до обърквания по пристанищата и магистралите и разрушаване на навременното производство.

Според Британската автомобилна индустрия т.нар. "твърда" граница след Брекзит може да струва 50 000 паунда на минута при закъснения на границите.

"Първата задача на следващия британски премиер трябва да бъде сключването на сделка с ЕС, която да запази търговия без търкания, защото за нашата индустрия Брекзит без сделка не е опция", посочи на конференция главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хоус.

Британският автомобилен сектор, възстановен от чуждестранните производители през 80-те години на миналия век, беше доста успешен през последните години, но от 2017-а година насам продажбите, инвестициите и производството спаднаха рязко, обвинявайки за това срива при търсенето на дизелови автомобили и несигурността относно Брекзит.

Твърдите привърженици на Брекзит отдавна твърдят, че Германия - най-голямата икономика на ЕС, която всяка година изнася стотици хиляди коли за Великобритания през годината, ще направи всичко възможно да защити тази търговия.

През тази година британският автомобилен сектор се сблъсква с редица неуспехи, включително съкращенията на около 4500 работни места в компанията Jaguar Land Rover (JLR) и информации за затваряне на заводи на Honda и Ford на територията на Обединеното кралство.

Трябва да се вземат предвид и няколко инвестиционни решения, включително дали JLR ще произвежда електрически автомобили за британския вътрешен пазар и дали Peugeot ще запази своя автомобилен завод в Vauxhall.

"Ако се вземат правилните решения, възможно е и светло бъдеще. Въпреки това Брекзит без сделка продължава да представлява ясната настояща опасност", отбеляза председателят на SMMT Майк Хоус.


Още от

БНБ пуска нова 50-олевка

обновено на 18.10.19 в 16:41