Eмисия новини
от 11.00 часа

Не се оправдаха очакванията, че туристическият юли ще компенсира слабите май и юни

По-слабият туристически сезон и празните плажове са горещата тема на лято 2019. Според хотелиери по морето след години на ръст е нормално да има и отлив, но е важно това да не се превърне в трайна тенденция. 

По данни на Бургаското летище ръст тази година има на туристи от Великобритания и Израел. Най-голям спад има на германски туристи, каза директорът на летището Георги Чипилски: "До момента имаме регистрирани 4900 пътника, които са с около 15% по-малко спрямо предната година. Във връзка с големия прираст на полския пазар през последните 3-4 години, за момента сме също с лек отлив".

По данни на министерството на туризма регистрираният спад тази година е 8 на сто.

Най-сериозният отлив е на руския и германския пазар. Най-изненадващ спад – 44%, бележат германските туристи. За втора поредна година има 10% отлив на руски туристи. 

Очакванията, че юли ще компенсира двата по-слаби месеца май и юни, не се оправдаха. Видно е, че тази година ще има отлив на туристи. За концесионерите, които компенсират с високи цени на чадъри и шезлонги на плажа, може би това не е проблем. Но търговците и местните хора, които разчитат на туристическия сезон, защото с тези приходи издържат семействата си, ситуацията е изключително неприятна. В началото на юли ресторантите в центъра на Слънчев бряг са празни, а търговците правят отчаяни опити да привлекат вниманието на туристите. Повечето от тях се оплакват, че работят на загуба. Какво мислят за сезона таксиметрови шофьори, собственици на павилиони и сергии, както и туристи в Слънчев бряг.

На какво се дължи слабият сезон. "Нормално е след няколко години на ръст в туризма сега да има и лек отлив", каза председателят на Сдружението на хотелиерите и ресторантьорите в Поморие Георги Тръпков. Според него сега е важно държавата и браншът да вземат мерки, за да не са превърне това в тенденция. 

Докато вече две поредни години руските туристи стават все по-малко по Българското Черноморие, спадът от 40% на германски туристи е изненадата на сезона. И всичко това на фона на наближаващия Брекзит. Очевидно е, че държавата и туристическият бранш трябва да реагират, но не да спасяват този сезон, а да вземат вече спешни мерки за следващия. Защото една година на спад е проблем за бранша, но ако започне трайна тенденция на отлив, това ще се превърне и в проблем за държавата.

Репортажа на Даниела Костадинова можете да чуете от звуковия файл.
Още от

Най-четени