Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Бургас кандидатства с проект за 69 милиона лева за 56 нови електробуса

Снимката е илюстративна.
Снимка: Община Бургас

Община Бургас ще кандидатства по проект по Оперативна програма "Околна среда" за закупуването на 56 електробуса. Стойността е близо 69 млн. лв., като Община Бургас ще участва със съфинансиране от над 3 800 000 лв. След дълга дискусия общинските съветници приеха предложението. Основните въпроси, които бяха поставени, бяха дали ОП „Бургасбус“ отново ще дължи наем към Община Бургас за ползването на автобусите; какво ще се случи със старите и дали ще има достатъчно служители, които да обслужват линиите. Основната цел е чрез закупуването на новите автобусите да се намалят вредните емисии. Според статистиката около 33% от причинителите на замърсяване на въздуха в Бургас са фините прахови частици.

През 2013 г. чрез въвеждането на проекта за интегриран градски транспорт бяха закупени 67 екологични автобуса на стойност от около 15 млн. евро. Впоследствие през 2015 година са закупени 22 тролейбуса, а към днешна дата има и нови 11 микробуса. За по-голямата част от автобусите обаче „Бургасбус“ плаща наем към Община Бургас. Според изискването на договора е имало и клауза, според която автобусният парк трябва да се подменя на 12 години, поясни управителят на общинския превозвач Петко Драгнев. Чрез кандидатстването по новия проект се планира да бъдат закупени 12 осемметрови, 34 дванайсетметрови и 10 осемнайсетметрови автобуса. Предвижда се те да обслужват вътрешноградски линии на Бургас. „Част от автобусите, които в момента експлоатираме в града, ще бъдат пренасочени към съставните селища, за да може там да подобрим услугата. Там автобусите са на над 15 г. На първо място, ще учестим линия номер 9. Там предвиждаме всички автобуси да са вече деветметрови“, обясни Драгнев.

Кметът на Община Бургас Димитър Николов допълни, че част от по-остарелите автобуси ще бъдат продадени. Драгнев посочи, че за новите автобуси "Бургасбус" няма да дължи наем на Община Бургас, защото ще е пълноправен партньор по проекта и новите превозни средства ще са част от активите на дружеството. Що се отнася до кадрите, в момента има нужда от около 10-15 служители, а се предвижда да са необходими още около 20. Драгнев обаче допълни, че са предприети мерки, свързани със съвместни програми с Гимназията по транспорт.

През декември миналата година Столичната община беше първата, която закупи 22 дванайсетметрови електрически автобуса, чиято стойност за един е била около 750 000 лв. Предвижданията на Община Бургас за средната стойност за един осемнайсетметров автобус са около 1 200 000 лв. Цената обаче варира според различните параметри и допълнителните оборудвания, както и от бройката, които ще поискаме в тръжната процедура, обясни зам.-кметът Руска Бояджиева. „Много е трудно да кажем сега каква е стойността, която биха ни предложили фирмите доставчици. Трябва да имаме предвид, че освен Бургас, на пазара ще се пуснат тръжните процедури и на останалите общините. Ние правим пазарни проучвания и на тяхна база залагаме една средна стойност, която се стреми да намери баланса между вече оферирани и изиграни от други градове, които не са само в България“, посочи зам.-кметът.

Според общинския съветник Константин Бачийски е много важно какви условия ще бъдат залегнати в бъдещите конкурси за закупуване на електрическите автобуси. „Ако се сложат условия, на които много малко фирми биха могли да отговорят, нормално е да получим едни от най-скъпите електрически автобуси. Ако заложим условия, които да дават възможност за конкуренция, това ще бъде в ползва на гражданите на Бургас“, поясни той.

Ако Община Бургас бъде одобрена по проекта, средствата за съфинансирането ще бъдат предвидени в бюджета за следващата година. 

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна