Eмисия новини
от 20.00 часа

Голяма част от корабите под български флаг плават предимно в Черно море

Кораб "Оборище"
Снимка: БМФ

По действащата в момента методика България не се включва в последното издание на бял, сив и черен списък на Парижкия меморандум, който регламентира правилата за корабоплаване в европейски води. Всяка година в годишния доклад на Парижкия меморандум за разбирателство по държавен пристанищен контрол се публикува нов списък за държавите на знамето, който ги класира в бял, сив и черен списък в зависимост от представянето на техните кораби при проверки.

Тодор Георгиев, собственик на шипинг компания, коментира пред БНР, че вече сме единствената държава с излаз на море, която не е морска държава. Според адвоката по морско право Владимир Владимиров това е лоша новина за имиджа на България.

В предаването "12+4" по програма "Хоризонт" Петър Киров, главен секретар на Изпълнителна агенция Морска администрация, заяви, че на корабите, попадащи в сивия и черния списък на Парижкия меморандум, могат да бъдат налагани "различен тип забележки - дори могат да бъдат задържани, може да им бъде налагана забрана за посещаване на пристанищата на европейските държави, Канада и Русия". На български корабособственици, които имат кораби под българско знаме, не може да бъде наложена такава забрана".

Той обясни, че за последните 3 години България има 26 индивидуални посещения в пристанища от Парижкия меморандум и затова не е включена в тези списъци, тъй като условието за включване е 30 посещения от кораби, плаващи под знамето на съответната държава. Проверките се извършват от специализирани инспектори по държавен пристанищен контрол. Всяка морска администрация на държавите от ЕС има такива инспектори.

"Голяма част от корабите под български флаг участват в корабоплаване предимно в Черно море", уточни той.

Продължението по тема чуйте от интервюто на Даниела Якова с Петър Киров, главен секретар на Изпълнителна агенция Морска администрация - в звуковия файл.

Още от