Eмисия новини
от 12.00 часа

Подписан е меморандум за прекратяване на рекламата и промоцията на тютюневи изделия

Представители на СЗО, УНИЦЕФ, на пациентски и граждански организации подписаха в София Меморандум срещу рекламата, промоцията и спонсорството на тютюневата индустрия.
Снимка: БГНЕС

Коалиция за живот без тютюнев дим настоя за забрана тютюневата индустрия да спонсорира събития. Коалицията заедно с офиса на Световната здравна организация в България, УНИЦЕФ и граждански организации подписаха Меморандум за прекратяване на рекламата и промоцията на тютюневи изделия.

Според Маша Гаврилова от „Коалиция за живот без тютюнев дим“ здравното министерство не оказва съдействие за изработване на по-строги регулации.

„Започнахме натиск към Министерство на икономиката. Успяхме да намерим една златна среда, забрана за определени места, излагането на тютюневите изделия също да го няма, да бъде в шкафове. Спонсорството да бъде забранено под каквато и да е форма, промоциите също, но за съжаление, Министерство на здравеопазването не иска“, каза тя.

България е страна по Конвенцията за контрол на тютюна, но е спазва правилата ѝ, припомня д-р Михаил Околийски от офиса на Световната здравна организация в София. Дори и записаното правило в конвенция за забрана на промоцията, спонсорството и пиар кампаниите, които правят тютюневите гиганти.

„Всекидневно ставаме свидетели на изключително агресивната реклама и разширяване на пазара от страна на тютюневите гиганти“, каза той.

СЗО има готовност да предостави съдействие за преодоляване на проблемите, свързани с тютюнопушенето. А наскоро проучване посочи, че е електронните средства да пушене „без съмнение са вредни” и трябва да бъдат подложени на регулации, представляват и “рискове за здравето”. А дезинформацията, разпространявана от тютюневата индустрия относно електронните цигари, е „настояща и реална заплаха“. У нас от  „Коалиция за живот без тютюнев дим“ казват, че няма изследвания за рисковете за електронните устройства за пушене.

Според проучване на американския изследователски университет „Джонс Хопкинс“ от 2017 г. около 96 процента от училищата в София има обекти за продажба на тютюневи изделия, а 25 процента от 16-годишните младежи у нас пушат всекидневно. Всяка форма на реклама на тютюневи изделия, която младежите разпознават, увеличава шанса да започнат да пушат със 7 процента, показва още проучването. Според него 70% от гражданите подкрепят мерки срещу рекламата на цигарите.

Репортаж по темата можете да чуете в звуковия файл. 

Още от

Най-четени