Кампанията е целогодишна, провежда се в 10 от страните в ЕС и цели запознаване потребителите с основни техни права в различни области. Темата се сменя на всеки 2-3 месеца и зависи главно от промени в съответните наредби, обясни в ефира на Радио София Богомил Николов – изпълнителен директор на Асоциация активни потребители.
Все още има много пасивност у нас. Търговците невинаги предлагат това, което е в полза за потребителя. Затова самите ние трябва да си знаем правата и да се научим да изискваме. И да сигнализираме, когато забележим нередност.
По думите на Богомил Николов, за разлика от много европейски граждани, българите още нямат навик да отидат в съда, когато им погазват правата. Асоциация активни потребители дава безплатни съвети по всеки въпрос, но всеки трябва да води борбата си сам и до победа… Най-силният коз на Асоциацията са колективните искове, но у нас те още не са достатъчно популярни.
Трябва да знаем какво искаме. Да питаме. Не всички служители са съвестни и старателни.
Един от акцентите в кампанията е възможността всеки гражданин в ЕС да се възползва от правото да прехвърли банковата си сметка в друга банка в същата страна, като новата институция трябва да поеме процеса по прехвърляне.
Хората си мислят, че е много сложно и не им се занимава, дори и да знаят, че условията в тяхната банка са по-неизгодни. Не е сложно – увери Николов.
Не всеки знае и изискването в ЕС всяка страна да има сайт за сравняване на условията на банките. В България тази информация е предоставена от БНБ, но сайтът не е удобен за ползване, според Николов.
Той поясни, че жалбите от финансовите институции са сравнително малко. „Шампиони“ по жалби от години са комуналните услуги – парно, ток, вода. Увеличават се и в областта на туризма и пътуванията.
Чуйте целия разговор на Лилия Герчева и Данаил Конов с Богомил Николов.