Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Испанико” гостува с „Кармен магия” на сцената на Телавивската опера

Снимка: The Israeli Opera Tel Aviv

Има ли магия в едно балетно представление на „Кармен”, включващо както най-популярните арии от операта на Бизе, така и музика за китара на Енрико Мюрие? Така и се наричаше балетният спектакъл на трупа „Испанико“ от САЩ, която гастролира в Израел, а съвсем наскоро е била и в Русия на честване на годишнината от рождението на легендарната балерина Екатерина Максимова.

Винаги съм мислела, че не могат да ме изненадат с нищо в балета. Но ме опровергаха. Може би 10 минути от спектакъла,по време на едно от па де дьотата между Кармен и Хосе, двамата танцуваха самос китките на ръцете си. И всичко беше толкова вълнуващо и магическо, че оправдаваше названието на спектакъла. Хореографът Густаво Рамиресо Сансано - едно от легендарните имена на съвременния балет, доказа, че в нищо не се подчинява на общоприетото. В неговия спектакъл под звуците на Хабанерата на Кармен или на арията на Тореадора имаше ансамблови танци. Изцяло бе заличена линията с контрабандистите , но на музиката от хора на децата от първо действие на операта или на дуета на Фраскита и Мерцедес от трето, бяха поставени соловите танци на Кармен. Четири са па де дьотата в спектакъла. Три от тях бяха между красивата циганка и Хосе, като при последното той убива не само нея, но и себе си. Интересно бе, че докато на преден план течеше па дьо на Кармен с Тореадора,по същата музика встрани бе комичният танц на ревността от страна на другите девойки. Само 16 балетни артисти участваха в гастрола. По тази причина в повечето от големите ансамблови танци, които би трябвало да бъдат мъжки, наред с балетистите участваха преоблечени в мъжки дрехи балерини, които сесправиха нелошо с доста трудната мъжка хореография. По сценария войниците наподобяваха зомбита и имаха пируети и скокове при висящи сякаш безжизнени ръце. Доста интересно бе решението на сцената с коридата. На сцената бяха всички артисти без Кармен и Хосе. Всеки от тях имаше някаква длъжност като матадор, пикадор и естествено - тореадора. Но липсваше бикът и в момента,когато на сцената са появи егоцентричната в този спектакъл Кармен, стана ясно,че това е липсващото жертвено животно. Дори да не я бе пронизал ревнивият Хосе, тя не би останала жива под яростта на общественото мнение. Правеха впечатление както решените в черно-бяло от Давид Зелфин костюми,които напомняха за тореодорските графики на Пабло Пискасо, така и минималистичната, но изразителна сценография на Луис Креспо, при която всички декори приличаха на хартиени нагънати на хармоника листа, които приемаха най-различна форма. 


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени