Eмисия новини
от 05.00 часа

Фестивалът в Санкт Маргаретен завърши с благотворителен търг в полза на талантливи деца в неравностойно положение

Известно е твърдението на меломаните, че класическата музика присъства буквално във всяко кътче на Австрия. Този факт намира своето потвърждение и в летния сезон, когато стотици музикални фестивали тук са притегателен магнит, както за постоянния  контингент публика от верни почитатели на класическия жанр, така и за многобройните чуждестранни гости в Австрия, които ежегодно съчетават удоволствието от ваканцията с активен културен туризъм. Според официална статистика,  сред публиката на австрийските летни фестивали преобладаващи са  местните жители, а след тях  традиционно най-многобройни са представителите  на държавите Германия, Швейцария, Унгария, Италия, Словакия, САЩ, Франция, като през последните години значително е нараснал и броят на туристите от Азия.

Една от престижните културни прояви е летният оперен фестивал на открито „Oper im Steinbruch“  в Санкт Маргаретен. Привлекателен като дестинация, той се провежда във федералната провинция Бургенланд и има своята утвърдена позиция на европейската карта на значимите фестивали. На територията на провинцията се намира и езерото  Нойзидлер Зее,  включено в списъка на Юнеско за културно и природно наследство.  В тази местност, която е само на 67 км разстояние от Виена, се откроява и друга културна забележителност- прочутата каменна кариера Санкт Маргаретен, която допринася като естествени кулиси за удивителната атмосфера на летните музикални вечери. Откритата сцена на този оперен фестивал е огромна и има уникални размери, възлизащи на  7.000 м2, а местата за зрители са 5.000. Цените на билетите варират от 33 до 145 евро, като този музикален форум  е субсидиран и с държавни средства от федералната провинция Бургенланд, и с финансии на частната фондация “Естерхази“. Тя е основана и  се ръководи и до днес  от потомците на прочутата унгарска благородническа фамилия  Естерхази – любители на музиката, културата и покровители на великия Йозеф Хайдн, творил десетилетия в техния внушителен замък в Айзенщадт.

Началото на фестивала в Санкт Маргаретен датира от  1996 г. под името “Opernfestspiele St. Margarethen“. Ежегодно тук се поставя едно оперно заглавие на принципа  staggione. Тази година бяха представени 17 спектакъла на творбата “Вълшебната флейта“ от Моцарт. Равносметката  за 2019 г. след края на събитието е изцяло положителна: 75.000 зрители са посетили представленията, а премиерата, която бе излъчвана директно от австрийската национална телевизия  ORF, е била проследена в ефир от 250.000 души.  От 2019 г. за нов художествен директор на фестивала бе назначен  Даниел Серафин. Той е дипломиран оперен певец, специализирал е културен мениджмънт и е представител на известна фамилия в музикалните среди. Неговият баща - Харалд Серафин, е  баритон и дългогодишен интендант на фестивала за оперета Mörbisch, а сестра му Мартина Серафин е световно признато сопрано. Според новия художествения ръководител Даниел Серафин, линията на репертоарния избор на фестивала трябва да съчетава популярно оперно заглавие, високо качество  на музикална интерпретация от страна на  оркестър, диригент и солисти и мащабна сценична  продукция като режисъорско решение. Всички тези критерии бяха успешно реализирани в постановката на “Вълшебната флейта“  през лятото на 2019 г.  Сценографията  бе впечатляваща – 20-метрова  висока конструкция, представляваща огромен облак от безбройни бели топки, които с развитието на сюжетното действие се преобразяваха с помощта на специални светлинни ефекти в гигантски морски вълни и пламъци. Режисурата бе на екипа Корнелиус Обоня и Каролин Пиенкос, които бяха заложили в своята  концепция  и теми като равнопоставеност, човешки права и идеали. Диргент на спектаклите беше Карстен Янушке, познат и уважаван маестро на фестивала Санкт Маргаретен, който през 2016 г. дирижира тук  и операта “Любовен еликсир“ от Доницети. Като фестивален оркестър  тази година тук за първи път с успех се изяви известната, основана през 1853г. Будапещенска филхармония. Признание от публика и музикална критика получиха солистите в спектакъла, като специално се откроиха  Данае Контора в ролята на Царицата на нощта и любимецът на публиката Макс Симонишек като Папагено. Интересно е, че той не е певец, а театрален актьор, но изгради  впечатляващ образ, а от  постановъчния екип аргументираха своя избор с факта, че първият  изпълнител на ролята на Папагено през 1791 г.  е Емануел Шиканедер, който е актьор, а  също и либретист на операта “Вълшебната флейта“. 

След приключване на фестивала, ръководството организира благотворителен търг, на който бяха продадени костюми и реквизити от постановката, а събраната сума от 4.500 евро ще бъде предоставена на благотворителна организация, която подпомага талантливи деца в неравностойно  положение в Унгария, Словакия и Румъния.

Вече е известно и заглавието за следващия сезон. През 2020 г. оперният фестивал “Oper im Steinbruch - St. Margarethen“ще представи шедьовъра на Пучини “Турандот“.


Галерия

Още от