Eмисия новини
от 03.00 часа

Министър Желязков атакува пакета „Мобилност“ като вреден за климата

Нова подкрепа от Ирландия, Португалия и Естония срещу „дискриминационен" елемент в проектодирективата

| обновено на 20.09.19 в 20:10
Транспортният министър Росен Желязков
Снимка: БГНЕС

Министърът на транспорта Росен Желязков постави въпроса за климатичните промени, които би предизвикало връщането на камионите в страната отправна точка на всеки четири седмици, заложено в пакета „Мобилност“. Министър Желязков бе в Брюксел за заседанието на Съвет „Транспорт, телекомуникации и енергетика“.

Министър Желязков се е срещнал с финландското председателство, както и със страните, известни като група на единомислещите - България, Полша, Унгария, Румъния, Литва и Латвия:

„Част от дискусията премина през разбирането за въздействието, което пакет „Мобилност“ ще нанася като щета върху климата, особено в тези непропорционални предложения за връщането на превозните средства по място на установяване на всеки 4 седмици“, каза той.

Според него отпадането на връщането на камиона е една от темите.

„Тя е изключително важна, защото има пряко отношение към политиката за опазване на околната среда и климата, в частност, така и с разбирането, че това е най-несправедливия, непропорционален и дискриминационен елемент в разделянето на страните на централноевропейски и периферни“, добави Росен Желязков.

В тази насока българският министър е получил подкрепа от Ирландия, Португалия и Естония. Той обаче не скри, че ще се наложи България все пак да направи компромиси по пакета, като за целта ще разговаря с представители на транспортния бизнес.

Пред „Хоризонт“ Новаков определи резултата като „със сигурност не положителен и малко разочароващ“, но добави, че българските му колеги се подготвят за следващото заседание. Същевременно Новаков предупреди, че едва ли във вторник може да има по-различен резултат, тъй като мнозинството е категорично против българската позиция.

Ако транспортната комисия даде зелена светлина за преговорите, те трябва да започнат, когато встъпи в длъжност новият еврокомисар по транспорта Рована Плумб. Новата Европейска комисия трябва да поеме функциите си от 1-ви ноември. 

Вчерашният вот - предрешен

Този въпрос е силно национален, а не толкова политически и политическата фрагментация на ЕП не оказва влияние върху взетите вчера решения, изказа мнение в предаването „Преди всички“ евродепутатът Петър Витанов.

„С вчерашния вот нещата не са особено обнадеждаващи. Той беше предрешен точно от тези крайни формации, изобилстващи от французи, италианци, германци, включително и британци, които направиха разликата. В големите политически семейства групите бяха разделени. Ако това решение се преповтори следващата седмица, изпраща пакета „Мобилност“ вече на тристранни преговори, междуинституционални с ЕП, Европейския съвет и ЕК, където все пак обаче остава възможност за търсене на много по-компромисни текстове“.

Текстовете на ЕП - най-радикални

Според него текстовете, предложени от ЕП, са най-радикални:

„Те предвиждат мерки, които противоречат на основните принципи на ЕС, на свободното придвижване на стоки, услуги и капитали. Те са протекционистки. Те целят да съхранят бизнеса на германските и френските превозвачи и да нарушат единния транспортен и единния европейски пазар. Те имат пагубен ефект върху климата“.

Ще се опитаме да убедим колегите си, че е необходима оценка на въздействие, която да покаже какви пагубни ефекти тези мерки биха имали върху икономиките и транспортните сектори на редица страни, както и предпоставките за нова социална мигрантска вълна, каза евродепутатът. По думите му това ще доведе и до повишаване на цените на всички стоки.

Надежди за диалог и балансирани решения

Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи също изказа очакване да бъдат чути и техните аргументи.

„Така предложеният мобилен пакет ще има много сериозен негативен ефект не само върху българската икономика, но и върху цялостната европейска икономика и особено по отношение на околната среда. Очаква се вредните емисии само от българските камиони, които ще се прибират, да бъдат около 1% увеличени на база на общия ЕС“.

Арабаджиев се надява на диалог и постигане на балансирани решения. Трябва да има сигурност за транспортния бизнес, но и приложимост на мерките, добави той.

Петър Витанов очаква от превозвачите да поставят рамките, докъдето един компромис би могъл да стигне.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл. 


Още от

Как се отлага Брекзит

публикувано на 19.10.19 в 18:50