Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Димитър Маргаритов: Възрастните хора са по-уязвими като потребители

Димитър Маргаритов
Снимка: Ани Петрова
Европейският съд внесе яснота в изискванията за даването на съгласие от потребителите за използването на бисквитки ("Cookies") от сайтовете. Съгласието за приемането на бисквитки трябва да бъде изрично. Според съда доставчикът на услуги трябва да съобщи на потребителя какъв е срокът на действие на тези бисквитки, както и дали събраните данни се преотстъпват.

"Доколкото ми е известно, направеното официално запитване касае един спор в Германия, където определен сайт, мисля че за промоция на електронни игри, всъщност предварително маркира съгласието. И потребителят може дори да не забележи за какво точно се съгласява. Тогава, когато всъщност се обърне, както е и по изискванията на директивата, тази тежест, а именно, че търговецът не може от името на потребителя да маркира каквото и да било, а трябва самият потребител да го направи, макар и само с една отметка, без да е задължително прочел всички условия, които всъщност са предявени, за да могат да бъдат използвани въпросните данни от най-различно естество, тогава ние говорим по-скоро за волеизявление, направено от потребителя". Това каза пред БНР Димитър Маргаритов - председател на Комисията за защита на потребителите.

Възрастните хора са по-уязвими като потребители

Маргаритов даде пример с телекомуникационния сектор: "Освен, че там има все повече и повече най-различни услуги - нов тип, иновативни, технологично на високо ниво, които се предлагат и понякога тези потребители не могат да се ориентират много добре във всички предимства, респективно недостатъци на този тип услуги, там се забелязва едно малко по-агресивно облъчване, понеже, както е известно, днес всеки е потребител на някакъв тип телекомуникационна услуга, целта е да може, едва ли не, в един пакет, който се предлага на потребителя - пенсионер, например да бъдат включени комплекс от услуги, не само телефон, но и интернет, кабелна телевизия, всичко това да бъде в един интегрален договор с определен срок, но често пъти това не е необходимо за този потребител, тъй като той по дефиниция почти не използва интернет или, когато говори по телефона, по-често го търсят, отколкото той набира своите контакти, но някак си той е поставен в едни условия, в които под влиянието на отправените анонси, той се съгласява с едно простичко да и едва ли не в последствие разбира, че много голяма част или съществена част от нещата, за които плаща, не ги използва".

Продукти за лечение на заболявания често са подвеждащи за потребителя

По думите на Маргаритов се предлагат продукти, които се представят като панацея, "които чудодейно и необратимо лекуват всякакви заболявания":

"Очевидно в случаите, в които не може да бъде доказан този ефект, а той почти никога не може да бъде доказан, това показват и нашите проверки, става въпрос за нелоялни търговски практики, които ние санкционираме разбира се. Но по-важното може би тук от гледна точка на самите уязвими потребители е да ги посъветваме да не се поддават на такъв тип анонси, дори когато става въпрос за много изгодни цени и това няма много съществено да засегне тяхната разходна част или намаления. Да не забравяме, че това може все пак да се отрази точно по обратния начин на здравословното състояние от това, което се твърди и всички знаем, че нещо, което звучи прекалено изкусително и има някакви чудодейни характеристики, най-вероятно е измислица, така че не бива да се доверяваме на това", допълни Димитър Маргаритов.

Цялото интервю можете да чуете от звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна