Eмисия новини
от 21.00 часа

Обмисляйте по 100 пъти всяко потребителско решение, индуцирано от технологиите

Десислав Данов е специалист по защита на потребителите на финансови услуги от сдружението Fintechguardian. В предаването "Радиоприемница" той обясни, че обстановката в тази област е доста сложна, тъй като от едната страна на барикадата е разпръснатата група на гражданското общество, което трудно се консолидира върху една идея, трудно намира ресурси да я реализира, а от другата страна е добре организираният финансов сектор, който има сметка да прокарва законови промени, които са в негова полза. По този начин потребителят обикновено се оказва в неизгодна позиция поради комбинация от редица фактори.

Рисково поведение от потребителска гледна точка във финансово отношение може да бъде такова, което е несъобразено с личните възможности или да е мотивирано до голяма степен от някакви зависимости. Технологиите са своеобразен мултипликатор на ефект - когато се използват за нещо добро те мултиплицират положителния ефект и обратно.
     
Дигиталните технологии позволяват да се премине на едно ново ниво, което по някакъв начин става всеобхватно. В тази група попадат и финансовите услуги. Сегашното ниво на дигитализация и това, което ни очаква в бъдеще, излагат на риск обикновения ползвател на този вид услуги да стане жертва на много по-сложни манипулации от това, което е било до момента, предупреди Данов.  

Заплахите пред потребителите днес са "неописани в нито една карта територии", които е много трудно да се навигират. Затова всяко потребителско решение, индуцирано от технологии, трябва да бъде много добре обмислено, защото в противен случай то може да се окаже напълно емоционално обвързано и да не е свързано със здравия разум.

Десислав Данов обърна внимание на проблема, че голяма част от дигитализираните услуги всъщност са средство за маркетинг. Когато потребителят веднъж е изплозвал дадена услуга, той попада в т. нар. "заден двор", който може да бъде "бизнес процеси от 19-и и 20 век". С други думи дори да бъде използвано например дигитално банкиране, когато възникне проблем потребителят трябва да намери правилния служител в банката и да започне да се разправя с него. Тази "сива зона" между "дигиталната врата" и "средновековния заден двор" е много проблематична.

Съветът, който специалистът даде в заключение към всички слушатели на Радио София, бе съвсем прост, рационален и категоричен: "Един час преди лягане не пипайте никакви екрани, за да можете да спите спокойно и да не взимате глупави решения!"


     
   

Още от

Диабетът – тихият убиец

публикувано на 11.11.19 в 16:59