Eмисия новини
от 05.00 часа

Здраве и стил на живот - избрано от печата

Министерството на здравеопазването обжалва решението в градините да се пускат деца без ваксини, сочи СЕГА. Министерството на здравеопазването и Регионалната здравна инспекция в Сливен ще обжалват пред Върховния административен съд решението на административния съд в Сливен, с което беше установена дискриминация по признак „лично положение“ на дете, спряно от градина заради липса на задължителни имунизации В края на октомври съдът в Сливен реши, че синът на отец Евгений Янакиев е дискриминиран, защото РЗИ в града е забранила детето да ходи на градина без ваксини, въпреки че по закон на градина могат да ходят само имунизирани деца. Основният мотив беше, че до детски заведения се допускат и деца, които нямат имунизации по медицински причини. ѝТова съдебно решение противоречи както на правилата на формалната логика, така и на редица международни актове, коментира пред БНТ адвокатът по медицинско право Мария Шаркова. Според нея то е възмутително и не отчита обществения интерес, защото дава превес на личния интерес на закононарушителите – родителите на детето, които са отказали ваксинирането.

Строежът на новата детска болница е в задънена улица, научаваме от СЕГА. Министерството на здравеопазването е минирало строежа на отдавна чаканата Национална детска болница, в която да се съберат под един покрив разпокъсаните сега в цяла София педиатрични специалности. Според обявения от ведомството търг сградата или ще е незаконна, или ще се забави дълги години, смятат от Камарата на архитектите в България. За да не стане това, те предлагат да се обяви нов търг с ново задание.  Обявеният от МЗ търг е за изграждане на болница на мястото на недовършената сграда на педиатрията в двора на Александровска болница, вдигната през 1988 г. Той е за 94.5 млн. лв. с ДДС, за лечебно заведение с площ от 45 000 кв. м, с 2 основни корпуса на по 12 етажа, плюс още 6 на три и два сутерена и 350-400 легла. Това трябва да стане за 3 години.

Най-голям брой противогрипни ваксини, които са поставени безплатно на хората над 65 години от личните лекари по програма на Министерство на здравеопазването, са в столицата – те са 20 хиляди, съобщи пред БНР д-р Ангел Кунчев главен държавен здравен инспектор, информира ТРУД. „Към момента това, което получаваме като информация от фирмата, с която се е договорила Здравната каса, основното количество ваксини се очаква да пристигне на 19-и ноември, така че в седмицата 18 – 22-ри наистина се надявам ваксината да е в България и в рамките на два, три дена, чрез дистрибутори, тя да достигне до всички, които са подали заявки. Имаше едно количество, доставено малко по-рано, около 20 хиляди дози, но те са употребени основно в София, тъй като основният контингент от тези хора се намират в София“, каза Кунчев.

Метрото може да не е готово до другото лято, предупреждава СЕГА. Въпреки уверенията на столичния кмет Йорданка Фандъкова в предизборната кампания, че строителството на третия лъч на метрото върви по график и че участъкът от бул. „Владимир Вазов“ през центъра до „Красно село“ ще бъде отворен през първата половина на 2020 г., срокът може и да не бъде спазен. Това се разбра от думи на шефа на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев пред „Сега“. Причината е масираното избиване на подземни води по трасето и нуждата от многобройни укрепителни работи. Според Братоев към момента никой не може да каже кога точно ще бъдат пуснати първите осем нови станции от третия диаметър и дали това ще стане през първата половина на 2020 г. или „месец-два по-късно“.

24 ЧАСА публикува интервю със столичния кмет Йорданка Фандъкова, в което тя потвърждава, че е разбрала искането на хората за промени: „Очакванията са за повече ред и контрол в строителството и ограничаване на презастрояването. Имам предложения за законодателни промени, които ще внеса лично в парламента. Ще настоявам за по-голямо отстояние при строителството на жилищни сгради, както и по-високи изисквания за осигуряване на паркоместа и озеленяване. Другите промени са насочени към още по-строг контрол над фирмите, които изпълняват общински проекти,“ обяснява Фандъкова. „Освен големите санкции в договорите настоявам тези фирми да носят и професионална отговорност. Смятам, че това ще ги дисциплинира повече, когато става дума за качеството на работата, за която се плаща с публични средства.“

Общинарите в София се събират за първи път във вторник, четем в МОНИТОР. По предварителна информация дневният ред на първото заседание ще включва приветствие на Пехливанов към новоизбраните общински съветници, кмет на София Йорданка Фандъкова, районни кметове и кметства. Новоизбраните кметове и общински съветници ще положат клетва, а първото заседание ще бъде официално открито от най-възрастния общински съветник. Чрез тайно гласуване съветниците трябва да изберат новия председател на общинския съвет. Общият брой на столичните съветниците е 61, като най-голяма е групата на ГЕРБ - 27. БСП е с 15 съветници, „Демократична България“ - 12, ВМРО-  4, „Атака“ - 2, и независимият Борис Бонев от „Спаси София“.

Спор за тол таксите по пътищата покрай София, пише МОНИТОР. 3000 км втори клас пътища ще са платени участъци в бъдещата тол система. 796 км автомагистрали и 2322 км първи клас пътища ще са останалата част от обхвата, за което превозвачите ще заплащат такси. Това стана ясно след заседание на обществено-държавната работна група за въвеждането на толсистемата. Спорове с общините и превозвачите има дали да се събират толтакси за пътища около големи населени места, които ги свързват с близките селища. Такава е стопанисваната от Столичната община Южна дъга на околовръстното, която все още се изгражда и е отпаднала от обхвата на пътищата с тол такси, стана ясно от думите на члена на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ проф. Олег Асенов. Такъв е случаят и с Източната дъга и само по Северната тангента засега ще се събират пари от трафика. Там е монтирана рамка, за да се анализира дали преобладава транзитният трафик или локалният

19% срив на продажбите на нови дизелови коли у нас, огромен скок при автомобилите на газ и метан, отчита 24 ЧАСА. С 19 процента е намаляло търсеното на автомобили с нафтови двигатели в България за първите девет месеца на годината спрямо 2018-а. В Европейския съюз сривът от началото на годината е по-малък - 16,4 процента. От юли до септември 2019 г. броят на дизеловите автомобили, регистрирани в целия ЕС, е намалял с 14,1% до 1 милион бройки В резултат на което пазарният дял на дизела намалява под 30%. Четири от петте най-големи пазари в ЕС отбелязват двуцифрен спад, като продажбите на дизели в Испания са с 34,7% по-малко, италианското търсене се свива с 24,5%, продажбите във Великобритания намаляват с 20,8%, а френското търсене - с 12,6%. Германия обаче регистрира увеличение от 4,7% през последното тримесечие


Още от

Предсрочни избори на хоризонта?

публикувано на 14.11.19 в 17:47
Владимир Павлов

От Тодорка до Манаслу със сноуборд

публикувано на 14.11.19 в 10:05