Това обикновено е работата на филмовите агенти или брокери, както те шеговито се наричат помежду си.
Максим Монтейн се занимава с това вече близо три години в една от водещите френски международни агенция за продажба на филми.
Ние не продуцираме филми, а се занимаваме с правата върху тях – обясни пред Радио София Максим. – Обикаляме филмовите фестивали и търсим нови таланти. Запознаваме се с местните продуценти и режисьори за да разберем какви са тенденциите във филмовата индустрия в региона. Ако намерим проект, който отговаря на изискванията ни, се опитваме да го разпространим в кино салоните в колкото се може повече държави, както и в онлайн платформите и медиите.
Агентът има взаимоотношения и с няколко български продуценти.
Доста сме активни на Балканите, често идваме и на София филм фест и други, като този в Сараево. Там всяка година има работни сесии, на които канят млади таланти да покажат работата си. Те идват с откъс от филма, върху който работят и го показват на останалите хора от бранша. Интересно е, разменят се куп идеи. На подобни срещи най-често откриваме нови директори, с които започваме съвместна работа.
За разлика от страни в Централна или Западна Европа, да промотираш филм от Балканите е много по-трудно, признава Максим.
Нашата работа е да намерим правилните канали по-които този тип продукция да достигне до масовата аудитория. Успяхме да го постигнем с българските продуценти Кристина Грозева и Петър Вълчанов. Разполагаме с правата за всички техни филми, но един от тях – „Бащата“ достигна до публиката на много филмови фестивали и дори спечели „Кристалния глобус“ в Карлови Вари. Разбира се, има филми, които не са подходящи за пазара в някои държави, но това е нашата работа - да изследваме и да взимаме правилните решения.
Чуйте целия разговор на Александра Илиева с френския филмов агент.