Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Възпитава ли водачите системата бонус-малус

Снимка: БГНЕС

„Спирането на войната по пътищата не може да се случи с еднократно действие. Бонус-малус системата е въведена в Англия преди 100 години и тя се е доказала във времето. България е една от малкото държави, които все още не я използва“. Това коментира пред БНР д-р Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност.

По думите му тази система коригира поведението на водачите и това ще е още един допълнителен стимул за водачите да спазват правилата за движение по пътищата.

„Предложената наредба е в пъти по-добра и по-адекватна от тази отпреди година. 70% от забележките ни са отразени в нея… Един от основните проблеми по нашите пътища е скоростта. Въвеждането на бонус-малус системата е приемливо и ще стане поетапно. Така от следващата година всички ще започнем от нула нарушения. За следващата година ще предложим да не се занимаваме толкова с нарушенията на водачите, а с катастрофите на водачите. За тези водачи - с повечето катастрофи, на тях да поскъпва Гражданската отговорност. И чак през 2022 година да започнем много внимателно да включваме и нарушенията. Така повечето хора постепенно ще свикнат с въвеждането на една такава система“.

В предаването „12+3“ д-р Милчев уточни, че при бонус-малус системата Гражданската отговорност се формира според това колко рисков е водачът: 

„Един от елементите са неговите нарушения. Трябва да сме по-позитивни, когато се опитваме да внедряваме европейски практики… Дебатът трябва да е силно експертен“.

Няма смисъл от въвеждането на системата бонус-малус в България

Христо Радков от Българско обединение нашофьорите не смята, че бонус-малус ще бъде възпитателен метод:

„Не виждам никакъв смисъл тази система бонус-малус да се въвежда в България. Тази система много отдавна е изпяла песента си в страните, в които е въведена. Имам информация, че застрахователите в Западна Европа изобщо не се съобразяват с нея“.

По думите на Радков малусът се завишава на база превишена скорост от водача:

„Според Пътна полиция един човек е загинал през 2018 година заради превишена скорост. Само за първите осем месеца на тази година има издадени над половин милион електронни фишове за превишена скорост. Това означава, че ще бъдат издадени над половин милион малуси. За да спасим един човешки живот... Някъде нещо се губи. Нека не обвързваме задължителната застраховка Гражданска отговорност с поведението на водача по пътя“.

Интервюто с д-р Богдан Милчев и с Христо Радков можете да чуете в звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени