Йонко Иванов: Лошата пътна инфраструктура погубва повече от превишената скорост

Алекси Стратиев: Пътната инфраструктура и състоянието на автомобилния парк са подценени фактори за катастрофи
Снимка: Николай Христов


"Това, което се случва в последните няколко години, е само хвърляне на прах в очите на обществото, че нещо случва. Увеличават се санкции, увеличават се глоби, доизменя се един Закон за движение по пътищата, който вече 85 пъти може би е изменен, ако не и повече. Но нищо от това, което съществено трябва да стане, не се случва". Това каза Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, в предаването „Нещо повече“ по „Хоризонт“.

Според него  основни решения в 5 области биха допринесли за намаляване на пътния травматизъм в България: обучение, контрол, организация на движението, общество и медии.


Иванов смята, че по отношение на първите 3 от изброените области на промяна „държавата изостава тотално“. Той припомни станали публично известни случаи от 2008 г., когато шофьорски книжки са били давани, без дори кандидат-водачите да са се качвали на автобуси или на леки коли. Припомняйки случаите на загинали по пътищата през последните дни, той отбеляза:
„Нищо чудно част от тези хора, които правят тези пътнотранспортни произшествия, да са се сдобили по този начин с шофьорска книжка.“

Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка подчерта, че е необходима актуализация на учебните програми и документация за подготовка на водачи на моторни превозни средства, които не са променяни от 2008 г. Според него е необходимо да бъдат провеждани обучения по пътна безопасност още в детските градини и училищата, както и да се дадат възможности за провеждане на онлайн курсове и да се акцентира върху подготовката за ситуации на пътя.


На всеки 5 или 10 години,  при смяна на книжката, водачите трябва да показват, че са се запознали с новите изменения в законодателството, с новите автомобилни системи за безопасност, както и с изискванията на европейските стандарти срещу употребата на наркотици и алкохол от шофиращите, категоричен е Иванов. Той открои необходимостта от обучение на хората над 65 години, защото статистиката, по думите му, сочи, че е налице завишаване броя на загиналите или причинителите на пътнотранспортни произшествия над тази възраст.


Иванов заяви, че „когато няма събираемост на глобите, те и десетки хиляди по-високи да бъдат, отново няма никакъв ефект...“. Според него решение може да се търси чрез подобряване на организацията на движението: включително изграждане на мантинели.


„Камерите са наложителни. Но не те са най-важните. Защото при превишената скорост нямаме толкова много загинали, колкото от заобикалящата ни пътна среда и инфраструктурата, която трябва задължително по скоростните пътища да бъде изградена като допълнителни мантинели. Както примерно в една Сърбия и в много други европейски държави. Защото там, като се пътува през нощта, все едно се движите през деня. Има светеща маркировка, има светлоотразителни триъгълници на мантинелите, има светлоотризителни колчета и е удоволствие да карате нощно време там.“

Той изрази съмнение относно верността на твърдението на Васил Пиронков от сдружението на превозвачите в България, че по-малко от 20% от автобусите в страната имат фабрично инсталирани колани: „Надали е така, тъй като от 2008 г., защото всички автобуси от 2008 г. са оборудвани задължително с такива колани.“

В коментар за идеята на заместник-председателя на ГЕРБ Цветан Цветанов за превенция, насочена към пътната безопасност, да се използват средствата, които се събират в оперативен фонд, създаден през 2011 година, в който отиват 50% от глобите за нарушенията на пътя, председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка заяви:


„В Испания всичките пари отиват в пътната безопасност - от камерите до обувките на полицая – всичко се инвестира в тях. Държавата е абдикирала от задълженията си, защото аз в продължение на 10 години настоявам да се изградят така наречените "полигони за екстремни обстоятелства": за преминаване от хлъзгаво на заледено, от заледено на песъчливо и т. н. Това не изисква кой знае колко средства, защото празни площадки има в момента. Има кой да ги изгради и във всяка една европейска държава в момента има такива полигони.“


Експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев изтъкна, че участниците в движението по пътищата все още нямат желание да спазват правилата, а това е наложително.
Той подреди причините за пътнотранспортни произшествия в следния приоритетен ред: скорост, маневри, предимство и подчерта, че според статистиката в над 95% от случаите на произшествия на пътя водещ виновник е водачът: „Изключително много се подценява пътната инфраструктура и състоянието на автомобилния парк. Още повече, че ние говорим за екология, но продължаваме да използваме 20-годишни автомобили.“

Стратиев изрази увереност, че за  пътна безопасност са решаващи не по-високите глоби, а подобреният контрол – по-ефективен и постоянен, който може да доведе до подобряване на дисциплината.

Експертът по пътна безопасност смята, че видеонаблюдението е допринесло за намаляване на пътнотранспортните нарушения и през миналата година е прекъснало нарастването на броя загинали по пътищата. Той обаче подчерта: „Ние в момента говорим за мобилни камери, които не са така ефективни, както стационарните, които работят 24 часа в денонощието. Така че технически средства в развитите държави са изключително полезни и ефективни, но там са няколкостотин и няколкохиляди в по-големите държави, докато при нас са само 25.“


Интервютата на Людмила Железова с председателя на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов и анализатора на пътната безопасност Алекси Стратиев можете да чуете от звуковия файл.