Първо издание на Фестивала за свободен театър в България

Снимка: actfestival.wordpress.com

Между 16 и 20 ноември в София се провежда първият Фестивал за свободен театър. Организаторите от Асоциацията за свободен театър са включили в програмата му 15 спектакъла, дискусии, срещи с международни гости и една изложба – опит за представяне на историята на този тип театър в страната ни през последните 20 години. Всичко това е разположено на осем различни локации в града, като най-много събития са съсредоточени в Театрална работилница „Сфумато” и Центъра за култура и дебат „Червената къща”. Кои са другите места можете да видите на сайта на Фестивала – www.actfestival.wordpress.com. Какво влагат в понятието свободен театър организаторите?

„Става дума за частна, некомерсиална, артистична, експериментаторска работа. В нея се изследват теми, които репертоарните трупи смятат за рискови. Този вид театър е много по-гъвкав и се прави от съмишленици в малки екипи – обяснява режисьорът Младен Алексиев, един от основателите на Асоциацията за свободен театър. – Такива спектакли се правят в последните двайсет години, след старта на промените в България. Но тъй като институциите, които формират политиките за театър в страната, не разпознават този тип театрална работа като професионален, не се обръща достатъчно внимание на свободните трупи. Затова няма субсидиране за тях или ако има, то е минимално и абсолютно недостатъчно. По-голямата част от проектите в тази сфера на изкуството са финансирани с много малки бюджети от лични средства и са предимно домашно производство. Т. е. репетирани са по стаи, гаражи на приятели, мазета и други подобни места. Една от задачите на Асоциацията, която създадохме преди две години, е да обединим знанията и компетентността на младите професионалисти от тази сцена, да настояваме за приемане и оценяване на качествата на работа ни, която позволява да се поемат рискове – творчески и смислови”.

Шест са премиерните заглавия на фестивала. Сред тях е смятаната за най-мащабна продукция в историята на театъра у нас – „A.S.A.” Това е танцов спектакъл, реализиран с подкрепата на Програма „Култура” на ЕК. В него участват изпълнители от България, Унгария, Литва и Южна Корея. A.S.A. означава Аverage Speed of Answer или „средна скорост на отговор”. Чрез танц в мултимедийна среда представлението разказва за новите предизвикателства пред човека да опознава себе си в епохата на информационното общество. За първи път ще бъдат представени и спектаклите „Праехидно” с режисьор Гергана Димитрова, „Има такава пиеса” на режисьора Мартин Вангелов, авторският пърформанс на Ива Свещарова и Вили Прагер „Музей на хигиената” и абсурдната пиеса „Гарфънкъл търси Саймън” на Калин Ангелов и Студио „Suspacious“.

„Програмата на фестивала включва спектакли, подбрани по много специфичен начин – посочва Младен Алексиев. – Решихме, че в първото издание няма нужда да каним за селекционер външен експерт или пък ние да съдим за собствената си работа и за тази на колегите ни и да решаваме кой е по-добър от останалите. Затова подходихме крайно демократично и използвахме модела на един медиен фестивал в Берлин. Там всички кандидатстващи се запознават с работата на своите колеги и имат възможност по пет конкретни критерия да гласуват за проекта на всеки един от претендентите. Всъщност, ние прекарахме 13 часа с всички кандидати, общо 24 на брой, като те направиха презентации на проектите си. Преди това бяха гледани на видео самите спектакли и след обсъждания бе гласувано. Така в програмата на феста влязоха първите 15 заглавия.”

Гости на проявата са 15 чуждестранни наблюдатели, селекционери на други фестивали, журналисти, театрали, чиято цел е да се запознаят с българската свободна сцена. Участието им във фестивала се случи благодарение на партньорството с Международната мрежа в областта на изпълнителските изкуства (IETM), част от която е и Асоциацията за свободен театър. С това форумът даде възможност за реална и продуктивна среща между българските свободни артисти и представителите на европейски и американски културни институции. „Силно се надяваме, че това ще доведе до бъдещи партньорства – казва Младен Алексиев. – Истината е, че нашите колеги от чужбина имат много спорадични впечатления за нашия театър, защото сравнително рядко български продукции се представят в чужбина.”

Друг важен момент от програмата на фестивала е изложбата от документи „Речник на свободния театър” с куратори Ангелина Георгиева и Младен Алексиев, разположена в Центъра за култура и дебат „Червената къща”.

„Истината е, че такъв речник е невъзможен, защото в България за такъв тип театър не се говори. Много трудно информация за подобен род представления и проекти се публикуват на страниците за култура, тъй като и самите журналисти не признават този вид правене на театър. Надяваме се нещата да се променят в следващите няколко години. Тази изложба няма претенции за изчерпателност. Но с нея ние започваме да събираме архив на случващото се в свободния театър през последните 20 години. За да се развива тази сцена, е важно тя да има събрана и осмислена история. Искаме да покажем документите за дейността на Асоциацията за свободен театър през последните две години, да покажем пренаписания от нас проектозакон за сценични изкуства, който Министерството на културата изготви миналата година и с който ние категорично не сме съгласни. Настояваме за дебат и за това да бъдем включени при вземането на решения, които касаят пряко и нашата работа. Смятаме, че това е ясна форма на гражданска позиция, на отношение към това, което се случва около нас” – категоричен е Младен Алексиев. 

Още от рубриката

Столична община ще стимулира съвременното изкуство с помощта на нова програма

Новата програма "Навън", която е включена в стратегията "София - творческа столица", ще подпомага представянето на произведения на изкуството в публичните пространства, съобщиха от Столичната община. От 2019 година ще бъде подкрепено създаването и..

публикувано на 16.08.18 в 09:42

Изложба в „Двореца”: Български шедьоври и олимпийски дух

Една голяма и впечатляваща изложба бе открита в „Двореца” на Националната галерия. Това е наистина първият дворец на българските князе (Александър Батенберг и Фердинанд) след Освобождението на България през 1878 г. А сега част от залите му са..

публикувано на 10.08.18 в 08:00

Марио Жеков – художникът, който черпеше вдъхновение от морската стихия

Художникът изнасял ателието си на морския бряг, където улавял настроенията на водната стихия и играта на слънцето върху огледалното й лице. И неизменно следвал светлината, която вълните разлюлявали в танц, уравновесявайки душата си в хармония с..

публикувано на 06.08.18 в 11:25