Българско производство на коли възражда автомобилостроенето у нас

Компанията „Great Wall” предизвика огромен интерес сред желаещите да станат собственици на нов атрактивен автомобил.
Снимка: БГНЕС

Произведеният в България джип „Great Wall” стана новият хит на автомобилния пазар у нас. Още при откриването на дилърската мрежа на българската компания, производител на новия автомобил, 150 мераклии са се записали на опашка, за да станат собственици на атрактивната кола. Поръчките на желаещите нарастват и по улиците вече могат да се видят първите нови автомобили. Стартът беше даден тази седмица с пускането от конвейера на първата лека кола от пробното производство на фабриката в с. Баховица близо до Ловеч. Автомобилът е от китайския модел „Great Wall Voleex C10”, а екипът на предприятието се състои изключително от млади специалисти и инженери, обучавани специално за производствените процеси на автомобилостроенето.

Автомобилното производство в България „възкръсна” тези дни след 15 г. прекъсване. В България са сглобявани марки „Renault”, „Fiat”, „Москвич” и др. Всъщност, първите опити за българско автомобилостроене датират още от далечната 1924 г. Тогава майсторът колар Рачо Джамбов създава собствена работилница в Ботевград. Три години по-късно монтира каросерия върху шаси на „Фиат” и започва производството на малки серии от пътнически надстройки с по 8 и 12 места. То нараства и през 1930 г. е изработен и първият закрит автобус върху товарно шаси на „Mercedes-Benz”. Рачо Джамбов получава покана за съвместна работа и от „Chrysler”, /както и от останалите фирмени подразделения „Dodge”, „Plymouth” и „Fargo”/. През годините на социализма фабриката започва производство на вече спрените автобуси „Чавдар”.

Автомобилостроенето в гр. Ловеч, откъдето тази седмица тръгнаха новите китайски модели коли, вече има традиции. Още през 1967 г. там стартира сглобяването на първите 18 броя италиански автомобила „Fiat 850”. Неофициално те са наречени „Пирин”, въпреки че марката не става популярна. Последният автомобил по споразумението с италианския концерн напуска монтажната линия на завода в Ловеч през 1971 г. Производството обаче продължава – този път на съветските леки автомобили „Москвич”. Съгласно икономическа спогодба между България и СССР, у нас се произвеждат няколко модела от съветската марка, като производството им прогресивно нараства. Така за 23 г. от поточната линия на автомобилното предприятие в Ловеч са слезли повече от 300 хиляди москвича. Инженерите от завода се амбицират и започват производство на собствен прототип с марката „Балкан”, базиран на „Москвич” и „Volkswagen”.

Други големи градове в България също не изостават от модната тогава тенденция. През 60-те години на миналия век от Пловдив към потребителите тръгват коли „Renault”. Първите 4000 автомобила с марка „Булгаррено” са били със средна цена 1500 долара. До пазарите стига и другият модел – „Булгаралпин”. Сериозна част от това производство се продава и в чужбина – в тогавашна Югославия, Австрия, в доста страни от Близкия Изток. Известните съветски камиони ГАЗ също се произвеждат серийно в България още от 1966 г. Последният опит за производство на автомобили у нас датира от 1996 г. Тогава британската компания „Rover” започва да сглобява модела „Maestro” в гр. Варна. От конвейера слизат около 3000 броя, след което англичаните се отказват. Причината е, че този модел е морално остарял и се проваля на пазара.

Така, след около 15-годишно прекъсване, производството на коли у нас се възстановява, този път с китайски инвестиции. В новите монтажни линии се прилагат най-успешните и иновативни системи за производство на автомобили по света, което ще гарантира високото им качество. Масовата продажба за страната и чужбина ще започне от началото на 2012 г. Тогава се очаква и официалното откриване на завода. Ще има за всеки вкус и джоб. От малолитражната „Voleex” до високопроходимия „Hover” и пикап с единична и двойна кабина „Steed”. Очаква се инвестицията в завода да надхвърли 300 млн. евро. Ще бъдат разкрити близо 2000 работни места, като 400 души ще бъдат чуждестранни експерти от Германия, Италия, Япония, Южна Корея и Китай. Капацитетът на завода позволява годишно производство от 50 хиляди автомобила, предназначени за нашия и европейския пазар. Те ще отговарят на всички стандарти на ЕС.

Още от рубриката

България в конкуренция с Гърция за нов руски газопровод – икономика или геополитика?

Преди още да е получила официално предложение от руския държавен гигант „Газпром“, България заяви, че е съгласна да транзитира руски газ. Няколко дни по-късно и Гърция заяви в Москва желание и тя да пренася руски газ. Продължаването на газопровода..

публикувано на 11.12.18 в 10:44

Закриването на професионалните училища е проблем за българската икономика

Наистина ли има недостиг на работна ръка на трудовия пазар в България и дали вносът на работници от трети страни може да се окаже неговото отдавна чакано решение, бяха част от въпросите обсъдени на форум, посветен на проблема, организиран от..

публикувано на 06.12.18 в 10:46

България брани с всички сили въгледобива и ТЕЦ-овете си

Недоволни миньори и енергетици протестираха тези дни в София срещу заплахата въгледобивът и ТЕЦ-овете на въглища да бъдат до две години затворени по екологични причини. Подкрепа демонстрантите получиха както от синдикатите, така и от правителството..

публикувано на 04.12.18 в 11:32