Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

SIN R1 – българският проект за GT4 европейските серии

БНР Новини
Болидът SIN R1 – състезателна версия.
Снимка: личен архив на Росен Даскалов

Тези дни на изложението „Autosport International” във Великобритания с интерес бе посрещнат болидът SIN R1, българо-британски проект, чийто създател и собственик е Росен Даскалов от крайдунавския град Русе. Идеята за създаването на автомобила се ражда съвсем спонтанно. Преди 4 години Росен отива в Англия, за да купи автомобил за участията си в българския пистов шампионат. Установява, обаче, че не може да намери нищо, което да го удовлетвори и като цена, и като качество. Вместо да се тюхка, решава сам да запълни празнината. Когато разработката е готова, я показва не къде да е, а в Англия – родината на моторните спортове. Оказва се, че не всичко е перфектно. Но Росен е от хората, за които животът означава развитие, и доказват на практика библейската истина, че са блажени ушите, които чуват. Вслушва се в съветите на хора от бранша и автомобилът претърпява изменения. В Англия намира съмишленици, които, посочва той, му помагат да спести години в търсене на съвършенството. Докъде е стигнал проектът днес, научаваме от неговия създател:

Росен Даскалов„Автомобилът се развива в две посоки. Едната е уличен вариант с двигател с 450 к.с. на „Дженерал Моторс”, с ръчна шестстепенна скоростна кутия също от много добър европейски производител. Оттам нататък изцяло дизайнът на окачването, ходовата част, карбоновите елементи и др. са разработени от нас съвместно с английските ни партньори. Другата посока на развитие е състезателната версия. През последните две години я развиваме в британския GT шампионат, където доказахме, че автомобилът ни е на нивото на „Ферари”, „Макларън”, „Порше”, „Ламборгини”, които имат десетки години опит зад гърба си”.

С какво българо-британският проект е по-различен от събратята си?


„На мен, като автомобилен и картинг състезател, не ми харесват автомобили с предно разположен двигател, които са твърде тежки отпред и по-трудни за управление. Това е характерно за марката BMW. При нашия автомобил, който е типичен GT автомобил от най-висок клас, това е избегнато. Двигателят е разположен централно. Скоростната кутия е заедно с него. Имаме разпределение на масите 40:60% (преден/заден мост), което е най-доброто. За пример, при „Порше” това съотношение е 25:75%, тъй като при него двигателят и скоростната кутия са силно изнесени назад в конструкцията и автомобилът лесно поднася”.

Уличната версия на автомобила SIN R1.Названието на автомобила идва от английската дума „sin”, която означава „грях”, т.е. това е „признатият грях” на неговите създатели, покрай работата загърбили семействата си.

Владимир Илиев, бивш автомобилен състезател, днес преподавател по „Автомобилен и мотоциклетен спорт” в Националната Спортна Академия в София, е човекът, който дава кураж и разработва стратегия за участие на автомобила в европейския GT шампионат на Международната автомобилна федерация. Той се провежда в рамките на 6 уикенда в 6 различни държави. Таксата за участие в шампионата за година, е доста голяма – 60 000 евро. Въпреки това екипът на Даскалов е изпълнен с решимост да постигне целта без помощ от държавата.

„Искаме да покажем, че това нещо може да се случи и да изнесем името на България на една друга плоскост, в момент, в който, знаете, особено в Англия, се правят големи спекулации по отношение на българите и мястото им на пазара на труда там, – обяснява Росен. –  Много наши сънародници, които посетиха панаира, разбраха, че сме българи само по кутията български бонбони „Сезони”, която бяхме отворили на щанда. По никакъв друг начин хората не можеха да се сетят, че този проект е осъществен от българи”.

Сега екипът на Росен от 25 млади ентусиасти иска да докаже, че проектът за GT4 европейски серии може да се осъществи изцяло от българи и търси четирима български пилоти за участие в шампионата. „Можем да го направим и с пилоти от други държави, но това ще е в краен случай, ако не успеем да намерим съмишленици в България”, – уточнява Росен Даскалов.

Снимки: личен архив на Росен Даскалов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: Sport PR Events Managment

Плувният маратонец Петър Стойчев прекоси Гибралтарския проток

Петър Стойчев стана първият българин, преплувал протока Гибралтар по правилата на Oceans seven без неопрен. Стойчев измина разстоянието от 16,4 км. между скалите от европейския бряг в испанския град Тарифа до африканския бряг в Мароко за 3 ч. и 46..

публикувано на 16.04.24 в 13:45
Стилияна Николова

Стилияна Николова завоюва два златни и един сребърен медал на финалите в София

Пет медала е равносметката от днешния последен ден на Световната купа по художествена гимнастика в София. Втората в многобоя Стилияна Николова спечели златните медали на топка и лента и сребърния на обръч. Шампионката Боряна Калейн пък стана..

публикувано на 14.04.24 в 17:15
Габриела (вляво) и Стефани Стоеви

Европейски финал за Габриела и Стефани Стоеви

Габриела и Стефани Стоеви се класираха с лекота за финала на двойки на европейското първенство по бадминтон в Саарбрюкен, Германия. Състезанието е последна квалификация за олимпийските игри в Париж. На полуфинала трикратните европейски шампионки..

публикувано на 14.04.24 в 12:03