Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С кораба „Радецки” към свободна България

БНР Новини
Снимка: БГНЕС

Годината е 1876-та. В нощта срещу 17 май от румънския крайдунавски град Гюргево към изстрадалата от петвековното османско владичество майка-България потегля чета от български емигранти. Начело е поетът-революционер Христо Ботев – един от най-обичаните ни национални герои. На австрийския пътнически кораб „Радецки” към нея от следващи пристанища се присъединяват още поборници. Четата има за цел да подпомогне Врачанския революционен окръг след избухването на Априлското въстание – връх на освободителните борби по българските земи. В района на с. Козлодуй войводата принуждава капитана да акостира, а четниците поемат към Балкана. За това как се развиват по-нататък събитията на кораба, разказва Людмила Дамянова, директор на Музея-кораб „Радецки”:



„След слизането на Ботевата чета капитан Дагоберт Енглендер се отправя с кораба към следващото пристанище. Там пасажерите докладват на турските власти, че на козлодуйския бряг е слязла въоръжена група. Капитанът е заставен да даде показания. Той твърди, че насилие над него и екипажа от страна на четниците не е имало и че са се разделили дружески. Енглендер също посочва, че рядко е срещал толкова внушителен и енергичен човек като войводата Ботев.”



В Балкана обаче четата не получава очакваната подкрепа от местните революционни комитети и е принудена да води тежки боеве сама срещу многобройния башибозук /нередовни военни формирования/, а по-късно и срещу редовната османска войска. На 20 май (по стар стил, или 1 юни по нов), когато стихва поредното сражение, пада покосен от куршум войводата Ботев. Смъртта му предизвиква смут сред въстаниците и впоследствие четата е разгромена. Епизодът с нея на практика е финалният акорд на потопеното в кръв Априлско въстание. Отзвукът от бунта обаче разтърсва Европа и в крайна сметка проправя пътя към Освобождението на България. Днес по традиция отбелязваме 2 юни като Ден на Ботев и на загиналите за свободата и независимостта на България. Като храм на подвига на поета и неговите четници в дунавските води край Козлодуй величествено се откроява Музеят-копие на кораба „Радецки”. Оригиналът е унищожен през 1924 г. от австрийското параходно дружество. Още подробности от Людмила Дамянова:



„Идеята за създаване на Музей-кораб „Радецки” възниква по повод 90 години от героичната гибел на Христо Ботев и принадлежи на журналистката Лиляна Лозанова, работеща в тогавашния ученически вестник „Септемврийче”. Тя инициира кампания заизграждане на кораба през 1964 г. и разкриването на сметка, по която 1 200 000 български деца за две години събират необходимата сума.”



Така чрез достойната инициатива в русенската корабостроителница е пресъздаден корабът „Радецки”, който по-късно е включен в 100-те Национални туристически обекта на България. Днес той е на козлодуйския бряг и неизменно привлича към себе си деца и възрастни, тръгнали по следите на българската история. „Сред ценните експонати на музея е оригиналната мастилница на капитана от времето, когато на кораба се качват Ботев и четата му от 205 души. Тя е дарена на България през 1973 г. от неговия племенник – Алоис Енглендер” – разказва г-жа Дамянова. И още:



„Историците не знаят какво се е случило с оригиналното знаме на Ботев и неговата чета. Вероятно то е останало в дебрите на Врачанския Балкан. В Музея-кораб „Радецки” се пази най-старото копие на знамето, ушито във врачанска гимназия през 1966 г.” – обяснява Людмила Дамянова.



Има ли други интересни, но по-малко известни факти за кораба „Радецки”?

„Слабо известен факт е, че кораб „Радецки” акостира на 200 м по-нагоре от мястото, на което се намира в момента корабът-музей на козлодуйския бряг. Другото нещо, за което все още се спори, е това дали мястото на този бряг е предварително избрано от Ботевата чета за акостиране на кораба или събитията са се развили според ситуацията” – казва г-жа Дамянова.



През 2011 г. корабът преминава основен ремонт и оттогава осъществява туристически пътувания. Поради огромния интерес, освен стандартните и ученическите екскурзии, всяка трета събота от юни до септември се организират семейни пътувания, а гостите ги очаква вълнуващият разказ на всеотдайната директорка на музея Людмила Дамянова.



Снимки: БГНЕС

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Преди 80 години е открита Казанлъшката гробница

"Човекът не знае пътя към небето, но конят го знае", гласи поговорка на траките. Затова тракийските царе задължително са изпращани в отвъдното заедно със своите коне. Заради многобройните могили с погребения на владетели от елинистичната епоха,..

публикувано на 19.04.24 в 04:35

Нови технологии пресъздават битката при Тутракан

Иновативен музеен обект отваря врати във военното гробище край Тутракан. Мемориалът "Тутраканска епопея – 1916" е в построена за целта нова музейно-експозиционна сграда. Тя включва редица нови технологии, които потапят посетителя в историята на..

публикувано на 18.04.24 в 12:15

Навършиха се 80 години от последната бомбардировка над София

На 17 април преди 80 години е последната, най-жестока бомбардировка над София по време на Втората Световна война.  На този ден по обед, през 1944 г., 350 американски бомбардировача, придружавани от изтребители "Тъндорболт" и "Мустанг" хвърлят над София..

публикувано на 17.04.24 в 14:00