„Умната стая” – пресечна точка между играта и бизнеса

Виктор Вутов и Валери Ванков
Снимка: БГНЕС

„Homo ludens” или „играещият човек” е споменът за детството, който живее във всеки от нас до края на живота ни. Играещият човек носи в себе си предприемчив и смел дух и без колебание експериментира и открива непознати територии. Всички ние сме играчи, преминаващи през различни изпитания, както се пее в популярна българска песен. Включваме се в хазартна игра, когато се обвързваме с партньора в живота си, а рискът е още по-непредвидим, когато се впуснем в нов бизнес.

Игра и бизнес едновременно са в основата на идеята да се организира интелектуалната провокация, известна по света и у нас като „Умната стая” или „The Mind Room”. Така възможностите за интелигентни забавления вече са с една повече в столичния град. Моделът е разработен преди години в Япония и оттам тръгва към света. У нас „Умната стая” се възприема като модерен и забавен начин за промяна на скучния делник, чрез бягство в уютния свят на загадки и пъзели от детството. Попаднал в играта, човек открива лесно пресечна точка между реалното и виртуалното. Българската стая на загадките е създадена по подобие на такова място за игри в Ню Йорк. С рискованата задача да организира ново и напълно непознато забавление в София, се е заел Валери Ванков, млад предприемач с новаторски идеи в бизнеса. В началото всички били скептични към идеята, но тъкмо това го подтикнало да я реализира. Хората се питали кой ли ще се съгласи да бъде заключен в стая, която наподобява лабиринт от логически задачи и сложни ребуси. Близо година отнели подготовката и оборудването на „Умната стая”. А резултатът надминал очакванията. Играта се харесала почти на всички посетители. На финала споделяли бурно своя възторг и отличните си впечатления, а много от тях пожелали да получат снимки за спомен от пребиваването си в стаята.

Най-често ни посещават работещи хора в сферата на информационните технологии, услугите, младежи, които прекарват по-голямата част от времето си в офиса и имат желание да преживеят нещо различно в свободното си време – обяснява Валери Ванков. И още:

Почти всички са много позитивно настроени, след като излязат от играта. Казват, че не са усетили как е минал този един час, в който по регламент трае пребиваването в стаята. На излизане сме наблюдавали всякакви реакции: смях, подскоци, ръкопляскане. Всеки има нужда да промени за малко ежедневната рутина и да се впусне във вълнуващо приключение. Гостите споделят, че играта им действа разтоварващо, а дори чрез нея откриват свои неподозирани емоции и умения. Стремили сме се да направим така нашата „умна стая”, че в нея да няма нищо неприятно и отблъскващо. Старинните мебели и предмети, дори музиката, която звучи, създават хубава, спокойна и приятна атмосфера. Искаме всеки тук да може да разгърне логическото си мислене. Тепърва търсим различни сюжети, които да добавим в друга, нова стая. Тя ще бъде посветена на легенди и приказки от Средновековието. Играчите успяват благодарение на добрата комуникация помежду си, тя е важната, а не броят на членовете в групата. Ние от екипа на „Умната стая” се чувстваме пряко отговорни да оправдаем очакванията на гостите. Успехът ни се дължи на опита, който имаме в други области, а в случая сме успели да съчетаем полезното с приятното.

Както всяка игра, и „Умната стая” има своите правила, с които се запознават участниците. От тях не се изисква физическа сила или издръжливост. Необходима е само логическа мисъл и малко сръчност. В стаята отборът научава първата от поредица загадки, с които трябва да се справи, за да намери изхода от стаята. Виктор Вутов – реквизитор и сет дресър в български кинопродукции, също е част от екипа на играта:

Чрез логически алгоритъм се търсят определени предмети в стаята – казва той. – Всичко започва с едно писмо, което насочва участниците как стъпка по стъпка да търсят ключ към загадките. Единственото, което препоръчвам, е играчите да дойдат при нас в добро настроение, а и да не използват телефони и камери, защото с това само могат да развалят магията на играта. Възрастовата граница официално е от 14 години нагоре, но са влизали и по-малки деца. Дори ни прави впечатление, че те се справят много добре с играта. Много бързо забелязват скрити неща, схващат логиката и разкриват загадките по-лесно от възрастните. Като цяло аз съм приятно изненадан от всички играчи в „Умната стая” досега. Въпреки че сме заложили в „стаята” по-трудните загадки, които позволява играта, българите проявяват завидна съобразителност и умение да излизат от заплетена ситуация. Възхитен съм от тези качества на сънародниците ни.


Още от рубриката

Какви рискове крие животът в дигиталната ера?

Столичната библиотека бе домакин на международна конференция на тема „Децата в дигиталната ера“. Организатор на събитието бе Университетът по библиотекознание и информационни технологии под патронажа на еврокомисаря за цифрова икономика и общество..

публикувано на 25.09.17 в 08:10

Конкурсът „Екообщина“ – за ефективно и устойчиво управление на ресурсите в България

В последните години голяма част от българските общини отбелязват напредък в направленията – управление на водите, управление на отпадъците, мобилност и енергийна ефективност на сградите. За постигането на тези позитивни резултати помага..

публикувано на 20.09.17 в 08:05

Младите хора – ключът за промяната в образователната система

„Системата не позволява промяна на статуквото, тя няма нужда от върхове и от изключения, които с времето могат да станат правило“, казва в свой коментар за образованието бившият посланик на България в Русия Илиян Василев. Поводите за подобна теза..

публикувано на 19.09.17 в 08:35