„Умната стая” – пресечна точка между играта и бизнеса

Виктор Вутов и Валери Ванков
Снимка: БГНЕС

„Homo ludens” или „играещият човек” е споменът за детството, който живее във всеки от нас до края на живота ни. Играещият човек носи в себе си предприемчив и смел дух и без колебание експериментира и открива непознати територии. Всички ние сме играчи, преминаващи през различни изпитания, както се пее в популярна българска песен. Включваме се в хазартна игра, когато се обвързваме с партньора в живота си, а рискът е още по-непредвидим, когато се впуснем в нов бизнес.

Игра и бизнес едновременно са в основата на идеята да се организира интелектуалната провокация, известна по света и у нас като „Умната стая” или „The Mind Room”. Така възможностите за интелигентни забавления вече са с една повече в столичния град. Моделът е разработен преди години в Япония и оттам тръгва към света. У нас „Умната стая” се възприема като модерен и забавен начин за промяна на скучния делник, чрез бягство в уютния свят на загадки и пъзели от детството. Попаднал в играта, човек открива лесно пресечна точка между реалното и виртуалното. Българската стая на загадките е създадена по подобие на такова място за игри в Ню Йорк. С рискованата задача да организира ново и напълно непознато забавление в София, се е заел Валери Ванков, млад предприемач с новаторски идеи в бизнеса. В началото всички били скептични към идеята, но тъкмо това го подтикнало да я реализира. Хората се питали кой ли ще се съгласи да бъде заключен в стая, която наподобява лабиринт от логически задачи и сложни ребуси. Близо година отнели подготовката и оборудването на „Умната стая”. А резултатът надминал очакванията. Играта се харесала почти на всички посетители. На финала споделяли бурно своя възторг и отличните си впечатления, а много от тях пожелали да получат снимки за спомен от пребиваването си в стаята.

Най-често ни посещават работещи хора в сферата на информационните технологии, услугите, младежи, които прекарват по-голямата част от времето си в офиса и имат желание да преживеят нещо различно в свободното си време – обяснява Валери Ванков. И още:

Почти всички са много позитивно настроени, след като излязат от играта. Казват, че не са усетили как е минал този един час, в който по регламент трае пребиваването в стаята. На излизане сме наблюдавали всякакви реакции: смях, подскоци, ръкопляскане. Всеки има нужда да промени за малко ежедневната рутина и да се впусне във вълнуващо приключение. Гостите споделят, че играта им действа разтоварващо, а дори чрез нея откриват свои неподозирани емоции и умения. Стремили сме се да направим така нашата „умна стая”, че в нея да няма нищо неприятно и отблъскващо. Старинните мебели и предмети, дори музиката, която звучи, създават хубава, спокойна и приятна атмосфера. Искаме всеки тук да може да разгърне логическото си мислене. Тепърва търсим различни сюжети, които да добавим в друга, нова стая. Тя ще бъде посветена на легенди и приказки от Средновековието. Играчите успяват благодарение на добрата комуникация помежду си, тя е важната, а не броят на членовете в групата. Ние от екипа на „Умната стая” се чувстваме пряко отговорни да оправдаем очакванията на гостите. Успехът ни се дължи на опита, който имаме в други области, а в случая сме успели да съчетаем полезното с приятното.

Както всяка игра, и „Умната стая” има своите правила, с които се запознават участниците. От тях не се изисква физическа сила или издръжливост. Необходима е само логическа мисъл и малко сръчност. В стаята отборът научава първата от поредица загадки, с които трябва да се справи, за да намери изхода от стаята. Виктор Вутов – реквизитор и сет дресър в български кинопродукции, също е част от екипа на играта:

Чрез логически алгоритъм се търсят определени предмети в стаята – казва той. – Всичко започва с едно писмо, което насочва участниците как стъпка по стъпка да търсят ключ към загадките. Единственото, което препоръчвам, е играчите да дойдат при нас в добро настроение, а и да не използват телефони и камери, защото с това само могат да развалят магията на играта. Възрастовата граница официално е от 14 години нагоре, но са влизали и по-малки деца. Дори ни прави впечатление, че те се справят много добре с играта. Много бързо забелязват скрити неща, схващат логиката и разкриват загадките по-лесно от възрастните. Като цяло аз съм приятно изненадан от всички играчи в „Умната стая” досега. Въпреки че сме заложили в „стаята” по-трудните загадки, които позволява играта, българите проявяват завидна съобразителност и умение да излизат от заплетена ситуация. Възхитен съм от тези качества на сънародниците ни.


Още от рубриката

Сетивен подход разкрива невидимите връзки между обитателите на града

Една необичайна изложба улеснява комуникацията между хората, споделящи обща среда, посредством въздействие върху техните сетива. И всичко това – с цел да преодолеят различията, за да се почувстват близки и заедно да опознаят града, който насищат..

публикувано на 31.10.18 в 11:55

Министър Красимир Вълчев: Положителните примери в системата на образованието са много и трябва да ги показваме

Наред с невероятната си природа, обичаи, хилядолетна история и култура, България често попада в световните медии и заради успехите, които деца и юноши извоюват на международни състезания и олимпиади. Рядко минава месец, без да научим за пореден..

публикувано на 31.10.18 в 11:05

Хелоуин – празникът с много лица

31 октомври в България е един доста спорен ден от годината. Днес част от българите празнуват Хелоуин, радетелите на българското пък призовават хората да уважават родните традиции, в които няма място за този привнесен в нашата култура обичай...

публикувано на 31.10.18 в 08:35