Музиката като начин на живот за Илиана Селимска – арфист на СО на БНР

Снимка: личен архив

Илиана Селимска е многоцветен музикант, наследила традициите на това изкуство от семейството си. Тя е дипломант на НМА „Проф. Панчо Владигеров“ със специалност арфа при проф. Малина Христова и оперно пеене при доц. Лиляна Жабленска. Завършва и майсторски класове при Райна Кабаиванска и Гена Димитрова, както и при проф. Клаудия Антонели в Римската музикална академия „Санта Чечилия“. От 1991 г. е солист – арфист в Симфоничния оркестър на БНР.

На оперната сцена дебютира блестящо в операта „Въртенето на винта“ на Бенджамин Бритън. Следват безброй концерти, спектакли, награди, участия, гастроли в чужбина, но скромността на големия артист пази ревниво изкуството и не се поддава на блясъка на славата. Издирва, изпълнява и съхранява много рядка и непозната за публиката музика и неизпълнявани у нас произведения.

За любовта си към музиката и дългите години на усъвършенстване Селимска разказва:

Първият инструмент, с който започнах да изучавам музика, беше пианото. По-късно открих и арфата. Израснала съм в оперния театър и любовта ми към тази музика е от най-ранна възраст. Откакто се помня, в съзнанието ми е мисълта, че ще пея един ден. Започнах да свиря на арфа 13-годишна и много се „харесахме“ с този инструмент, от който бях обсебена. В Музикалната академия започнаха и заниманията по оперно пеене. В последствие имах шанса да срещна Райна Кабаиванска. В моя живот много интересно се преплитат винаги арфата с пеенето. През 2002 г. бях поканена да участвам в състава на оркестъра, който сътрудничеше на престижната Chigiana International Festival and Summer Academy, а курсовете по оперно пеене водеше именно Райна Кабаиванска . Присъствах на нейните лекции там, посещавах майсторските й класове в България.

За страстта към пеенето, срещите с велики творци и любите си роли, Селимска добавя:

Сцената е мястото, на което се чувствам изключително комфортно, особено когато облечеш сценичен костюм или изнасяш рецитал. За мен е предизвикателство правенето на различни видове музика, жанрове, композитори, стилистика. Пяла съм на много сцени. Имам безброй концерти със съвременна музика на европейски композитори. Участвала съм с арфа в най-различни формации, изпълняващи камерни и симфонични произведения. Акомпанирам и на колеги певци – оперни арии с красиви партии за арфа. Нашият известен композитор Симеон Пиронков изключително много държеше на мен и искаше да изпълнявам музиката му. Дълги години имах щастието да бъда член на оркестъра към майсторския клас по дирижиране на Академия Киджана в Сиена, (Италия) , ръководен от големия диригент Джанлуиджи Джелмети и от Юрий Аронович. Многогодишен солист там беше големият цигулар Борис Белкин, а Юрий Башмет, Райна Кабаиванска, Ренато Брузон водеха курсове. Имах късмета да срещам големи личности в живота си. От много години съм член на Симфоничния оркестър на радиото. А с пеене съм участвала в почти всички фестивали в България. Работила съм с много състави с утвърдени имена.

За любимите си роли Илиана Селимска добавя:


Мога да кажа, че ме определят като жизнерадостен персонаж. Всички роли, чиито имена завършват на „ина“ са моето амплоа: Розина от „Севилския бръснар“, Норина от „Дон Паскуале“. Така се шегуват колегите ми. А истината е, че си мечтая да изиграя Виолета от „Травиата“. Моят инструмент е като примадона в оркестъра. Много е красив като визия и звук, а най-добре познават инструмента френските композитори. Разбира се, балетите на Чайковски са прекрасни, с изключително добро използване на възможностите на арфата. Когато си единствен инструмент в оркестъра, отговорността, която пада върху теб, е много голяма. От друга страна се чувствам самостоятелна. Когато постъпих на работа главен диригент беше Васил Казанджиев, един изключителен музикант и много голяма личност. Последваха Руслан Райчев, Милен Начев, Емил Табаков и сега младият диригент Росен Гергов. Удоволствие е да се прави музика с него. Изключителен почитател съм на френската музика и за арфа, и за пеене. Изкушена от тези композитори, отново планирам вокален концерт с тях. С арфата ме очаква коледен концерт под диригентството на Найден Тодоров в зала „България“ и много звукозаписна дейност – музика за филми на чужди продукции. Това е друга, много интересна територия.




print Отпечатай
Още от рубриката

Проф. Пламен Джуров: Българската музикална култура има много по-голям потенциал

Не виждам причина българското национално творчество да бъде „загърбвано“ , публиката трябва да има възможност да слуша български произведения. Особено при този показен, дори „лозунгов“ патриотизъм, който се шири в обществото ни – думи на проф. Пламен..

публикувано на 24.03.17 в 14:28

Сузана Клинчарова: Нашата задача е не само да свирим виртуозно, но и да вдъхновяваме композиторите за нови творби

„Арфата – извор на вдъхновение” се нарича поредицата от майсторски класове, които проф. Сузана Клинчарова провежда в Нов български университет от няколко години. За стотиците ѝ възпитаници по света самата тя е постоянен извор на вдъхновение – като..

публикувано на 23.03.17 в 14:14

ppIANISSIMO’ 2017 – музика от началото на ХХ век до наши дни, представена от няколко поколения изпълнители

На 24 март започва двадесетото издание на Международния фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO , организиран от едноименната фондация. Основател е проф. Стела Димитрова-Майсторова – артистичен директор до миналата година, когато „предаде..

публикувано на 22.03.17 в 14:18