Миша Майски ще свири в София със Симфоничния оркестър на БНР

Снимка: архив БГНЕС

Световноизвестният виолончелист Миша Майски ще бъде солист на Симфоничния оркестър на БНР в концерт на 27 януари в зала “България” от 19:30 часа. Определян като един от най-ярките музиканти на нашето съвремие, Майски е ученик на двама от най-великите виолончелисти на XX век – Мстислав Ростропович и Григорий Пятигорски. Животът му е като сценарий на филм.

Роден през 1948 г. в Рига, Латвия, той постъпва в консерваторията в Ленинград през 1962 г. (днес Санкт-Петербург). Три години по-късно дебютира с Ленинградска филхармония (днес Санкт-Петербургска филхармония „Дмитрий Шостакович“). След като през 1966 г. печели първа награда на престижния международен конкурс „П. И. Чайковски”,  Мстислав Ростропович го кани да продължи обучението си при него в Москва. По-късно Майски казва, че го чувства като свой баща, не просто учител.


През 1966 г. Майски е победител на Общосъюзния конкурс за изпълнители. Три години по-късно по-голямата му сестра, която е пианистка, заминава за Израел. Съветските власти решават, че 22-годишният Михаил също ще емигрира. През 1970 г. е арестуван за  „валутно престъпление“. Студентът купил нелегално чуждестранна валута, за да се снабди с магнетофон – искал да записва уроците на Ростропович и да ги съхрани. Вместо да завърши консерваторията, попада за четири месеца в затвор, а след това за 14 месеца – в трудов лагер. Товари десет тона цимент с лопата на ден. Виолончелото въобще не го виждах, „свирех“ на лопата. Но дори съм благодарен на съдбата. Този опит ми помогна да се развия като личност и човек... – казва по-късно Миша Майски. Въпреки това, той приема за дата на своето раждане деня, в който напуска СССР. През ноември 1972 г. пристига на гарата във Виена – без пари, без инструмент, без да знае език, без да познава никого. През ноември 1973 г. дебютира в Карнеги Хол – Ню Йорк с Питсбъргския симфоничен оркестър с такъв триумф, че след концерта анонимен меценат му подарява виолончело на италианския майстор Доменико Монтаняна. Оттогава музикантът пътува в самолет с билет за двама – виолончелото е винаги до него. През 1975 г. печели първата награда на международния конкурс за виолончело „Гаспар Касадо“ във Флоренция и това слага началото на световната му музикална кариера. Той е почетен гост на всички големи световни зали и свири с най-добрите оркестри, с диригенти като Ленард Бърнстейн, Зубин Мета, Владимир Ашкенази, Даниел Баренбойм... Партнира си с някои от най-известните имена, сред които са Юрий Башмет, Марта Аргерих, Гидон Кремер и др. Една цяла година – 2000-та, Майски посвещава своята концертна дейност на Йохан Себастиан Бах, изнасяйки по света над сто концерта с произведения на великия майстор. Никога няма да ми стигне времето, за да разуча и изсвиря всичко, което искам – казва той.

На 27 януари Миша Майски ще свири „Вариации на тема рококо за виолончело и оркестър“ (руски Вариации на тему рококо для виолончели с оркестром) от Пьотр Илич Чайковски. На същата дата светът отбелязва 261 години от рождението на Волфганг Амадеус Моцарт. В почит пред гениалния композитор в програмата са включени три негови произведения - увертюра от операта “Дон Жуан”, „Музикална шега“ и Симфония № 40. На диригентския пулт ще застане Александър Земцов, познат на българската публика и като виртуозен виолист с многобройни отличия.

print Отпечатай
Още от рубриката

Проф. Пламен Джуров: Българската музикална култура има много по-голям потенциал

Не виждам причина българското национално творчество да бъде „загърбвано“ , публиката трябва да има възможност да слуша български произведения. Особено при този показен, дори „лозунгов“ патриотизъм, който се шири в обществото ни – думи на проф. Пламен..

публикувано на 24.03.17 в 14:28

Сузана Клинчарова: Нашата задача е не само да свирим виртуозно, но и да вдъхновяваме композиторите за нови творби

„Арфата – извор на вдъхновение” се нарича поредицата от майсторски класове, които проф. Сузана Клинчарова провежда в Нов български университет от няколко години. За стотиците ѝ възпитаници по света самата тя е постоянен извор на вдъхновение – като..

публикувано на 23.03.17 в 14:14

ppIANISSIMO’ 2017 – музика от началото на ХХ век до наши дни, представена от няколко поколения изпълнители

На 24 март започва двадесетото издание на Международния фестивал за съвременна клавирна музика ppIANISSIMO , организиран от едноименната фондация. Основател е проф. Стела Димитрова-Майсторова – артистичен директор до миналата година, когато „предаде..

публикувано на 22.03.17 в 14:18