„Скици от Испания” – първо изпълнение у нас

Снимка: архив
На 16 март, в Първо студио, Биг бендът на БНР ще представи за първи път у нас „Скици от Испания” (Sketches of Spain) на Гил Евънс – джаз пианист и бендлидер. Той създава пиесите между 1959 и 1960 г. за и заедно с големия тромпетист Майлс Дейвис, който избира да работи с него като аранжор и композитор. Сътрудничат си в няколко проекта. По същото време са направени и записите с оркестъра на Евънс. През 2003 г., според списание Rolling Stone, „Скици от Испания“ се нарежда сред 500-те най-добри албума на всички времена. В него звучи „Аранхуес“ на Хоакин Родриго, пиеса на Мануел де Фая, испанска народна песен и две пиеси на Евънс. Тази необикновена програма ще чуем благодарение на Антони Дончев, диригент на Биг бенда на БНР. Завладян от музиката и изпълнението на „Скици от Испания“ още от първото слушане, след време той се свързва със семейството на Гил Евънс и така се сдобива с партитурата.
  Произведението е нещо като запазена марка за сътрудничеството между Майлс Дейвис и Гил Евънс – казва Антони. – Получило е безброй изключителни оценки от критиката и много награди. Според самия Майлс това е една от връхните точки в неговата кариера. Записано е на дългосвиреща плоча и в нея има само пет пиеси - изключително минималистично написана, аранжирана и изпълнена музика, създадена без всякаква показност. Музика, която „се забива” директно в душата ти. Това е за мен голямото изкуство – когато загърбваме показността и се опитваме да създаваме нещо, което има дълбочина.

СнимкаСолист в концерта е Росен Захариев-Роко (тромпет и флюгелхорн). Получил образованието си в НМУ „Любомир Пипков“ – София и консерваторията в Ротердам, той няколко години живя и активно работи в Бостън и Ню Йорк. След това се завърна на българската сцена, част е от различни формации и проекти. Той е обичан и ценен от колегите и от публиката заради забележителните си качества на инструменталист и неизменния стремеж да говори със свой глас, според собствените му думи. Как се чувства в ролята на Майлс Дейвис – ето и неговия отговор:

Чувствам се като себе си, но усещам присъствието на Майлс Дейвис, защото той живее в музиката. Макар че вече имам „своя глас“ като изпълнител, влиянието на Майлс върху мен е много голямо. Играя си като на люлка между оригинала и моето виждане. Толкова ми харесва начина, по който той свири, че не ми е трудно „да отида там“. Но все пак балансирам с това, което чувам в себе си, не свиря дословно нещата. Интересно е, че дълги години аз го слушах, но не можех да го чуя истински. Георги Дончев (контрабасистът) ми говореше в продължение на няколко години за Майлс, а аз все отговарях, че той прави много грешки, че свири фалшиво… Оказа се, че има музика, до която трябва „да дораснеш“. Влиянието на Майлс в стила ми на свирене винаги е било в съчетание с влиянието на много други джаз изпълнители, композитори. Според мен, ако някой иска да не повтаря своите предшественици, това е ключът – да слушаш много изпълнители, но да се научиш да чуваш най-вече себе си. Много се радвам, че отново ще свирим заедно с Биг бенда на БНР. Прекрасно е това, което се случва откакто Антони Дончев пое нещата в свои ръце. Толкова звезди и светила в джаза бяха солисти в програмите на оркестъра. Това неимоверно повишава нивото на музикантите, а и те не спират да работят.


print Отпечатай
Още от рубриката
Милка Митева

Четири десетилетия, посветени на младите музиканти

Днес от 18 ч. в залата на Националното музикално училище „Любомир Пипков“ ще бъде отбелязана една значима годишнина – Милка Митева, дългогодишен директор на училището, празнува четири десетилетия от началото на своята педагогическа дейност. Трима..

публикувано на 23.06.17 в 14:35

„Да гледаме по-светло на живота“, казва композиторът Георги Арнаудов, опирайки се на своя „градивен песимизъм“

Тази година той навърши 60 години, а творческите посвещения на празничния повод са няколко. „Viva Piano“ – конкурсът за пианисти – непрофесионалисти, проведен в София през април, беше посветен на Георги Арнаудов. През октомври Международният фестивал за..

публикувано на 20.06.17 в 12:23

Проф. Моллова представя участниците в своя клас по интерпретация в НБУ

На 20 юни е заключителният концерт на участниците в класа по клавирна интерпретация и камерна музика на проф. Милена Моллова. Проектът се осъществява от Департамент „Музика“ на Нов български университет. Изключителна подкрепа в провеждането на курса е..

публикувано на 19.06.17 в 15:47