Конкурсът “Панчо Владигеров“ – място за среща на различни поколения музиканти от цял свят

Снимка: shum.bg

В Шумен – родния град на българския класик Панчо Владигеров, от години се провеждат конкурси за инструменталисти и певци. Те са в два формата – национален (т.нар. „малък“), в който могат да участват изпълнители до 19-годишна възраст и международен, в който няма възрастови ограничения. Организатор е фондация „Панчо Владигеров“.

Тазгодишното издание представлява формàта на провежданите досега национални конкурси за пианисти и цигулари в различните възрастови групи, но за първи път е международен – думи на Диана Дечева, изпълнителен директор на фондация „Панчо Владигеров“. През 1995 г. организирахме „Национално състезание „Панчо Владигеров", което събра над 80 участници. Изявиха се млади таланти, които днес вече са утвърдени имена. Сред тях са Яна Дешкова (цигулка), Ружа Семова (пиано) и др. През годините конкурсът се провеждаше в различни варианти, стигна се до идеята да надскочи националната рамка, което се случва за първи път в „малкия конкурс“ до 19 г. Разбира се, запазва се провеждането на международните конкурси през четири години, които нямат ограничения във възрастта и водят своето начало от 1986 г.


Проф. Минчо Минчев, президент на фондация „Панчо Владигеров“ и председател на цигулковото жури, разказа за промените в регламента, сподели и своето виждане за нагласата, с която младите музиканти би трябвало да пристъпват към всеки конкурс.

Според моето виждане, ако отиваш на конкурс с нагласата да се представиш по възможно най-добрия начин, след като си се подготвил възможно най-добре и така постигаш по-високо ниво на развитие, ти си победител, независимо дали си получил награда или не. Досега имаше определен брой точки за преминаване от един тур в друг. В това издание направихме промяна в регламента, според която точките от първия и втория тур се събират. Нека хората по света да знаят, че в България има такъв конкурс на името на най-големия български композитор. За него полагат усилия от Министерството на културата, от местното ръководство, както и представители на бизнес средите, които подкрепят конкурса. Благодарни сме за подкрепата на БНР, БНТ, за професионалното сътрудничество на Русенска филхармония и Шуменски симфоничен оркестър, с които кандидатите свирят в последните турове. Всичко това ме прави оптимист, че през 2019 г. ще имаме един фантастичен конкурс.


Кратко обобщение на конкурса за пианисти направи проф. Боян Воденичаров, председател на клавирното жури.

Общото ниво на кандидатите беше съвсем убедително и остави впечатление за добра професионална работа. Пианистите в трите групи бяха общо 16, но това не попречи конкурсът да има своя форма и облик. Най-впечатляващи бяха най-малките. Особено децата, спечелили първите две награди – Ангел Ялъчков и Борил Христов. Журито беше във възторг – те свирят щедро, с една естествена, спонтанна енергия, присъща на възрастта им. Във втората група двамата братя Хасан и Ибрахим Игнатови направиха много силно впечатление. Те наистина са явление. За тяхната възраст (те са на 14 години) това, което са постигнали, е наистина изумително – и в инструментално отношение и в способността им да осмислят пиесите. Журито реши да не присъди първа награда в трета възрастова група, а да раздели втора награда между Емануил Иванов и Йоана Райчева, въпреки това тяхното представяне беше професионално издържано. Както каза моят колега от журито Акилес делле Винье: „Конкурсът дава възможност на младия музикант да се пребори преди всичко със себе си, а не непременно с конкурентите. Това е наистина мъдра мисъл.



Ето и какво сподели Мухамеджан Турдиев от цигулковото жури, който добре познава българската цигулкова школа.


Роден съм в Узбекистан, студентските ми години преминаха в Москва, в консерватория Чайковски, в класа на Игор Безродни. От 1992 г. живея и работя в Турция. Учениците ми са от Турция, Русия, имах ученичка от България – Калина Митева, живее в София сега, много добра цигуларка. Преди време бяхме колеги в Турция с известната българска цигуларка Ваня Миланова, тя имаше концерт на „Мартенски дни“ в Русе и тогава аз за първи път пристигнах в България за този международен фестивал. Съвсем скоро бях в София със своята ученичка Баде Даштан на Международния конкурс „Млади виртуози“, тя получи първа награда. Трябва да кажа, че тези няколко дена, които прекарах в Шумен, много ме обогатиха, особено посещението на Дома – музей „Панчо Владигеров“. Изпитвам невероятно чувство на любов и благодарност към този музикант. В практиката си на педагог използвам пиеси на Петър Христосков – забележителен цигулар и композитор.


Конкурсът „Панчо Владигеров“ ни срещна и с Акилес делле Винье изключителен музикант и педагог, спечелил световна известност и с огромната си дискография, който беше в клавирното жури. За Радио България той разказа: Моите първи контакти с българската музика и музиканти започнаха преди години, когато под диригентството на Камен Големинов изпълних Клавирния концерт № 4 от Бетовен. Както и чрез проф. Жени Захариева, по чиято покана свирих на фестивал, организиран от нея. А музиката на Владигеров познавам отдавна. Един от моите най-добри приятели беше Алексис Вайсенберг, който много пъти е гостувал в дома ми в Брюксел. От него получих партитурите на концертите на Владигеров – един наистина забележителен композитор. Имал съм и много български студенти – Нели Павлова в Ротердам, Филип Иванов в Брюксел… Дори не мога да изброя всички имена. Тук се сприятелихме с Боян Воденичаров, с когото намерихме много общи теми. Приятели сме и с Людмил Ангелов. Конкурсът е много добре организиран. Имахме много добри кандидати. Музикантите от България са прекрасни.




Още от рубриката

Саксофонистът Кейси Бенджамин и Friday Fiction – младата надежда на стария фънк

Кейси Бенджамин пристига у нас за съвместен концерт на една от най-младите български фънк формации. През юли тази година колоритният американски саксофонист, вокалист и мултиинструменталист взе участие във фестивала A to Jazz, като част от Robert..

публикувано на 16.10.17 в 13:41

Владо Тилев се вслушва в душата на музикалните инструменти

Николо Паганини тъй властвал с демоничната си мощ над своята цигулка, че за него се мълвяло как бил сключил договор с дявола. И макар мнозина да приписвали красивия й звук на взаимодействието с нечестивия, истината била, че той извирал от божествената й..

публикувано на 11.10.17 в 08:05

Music for two, или как се обединиха барокът и ръченицата

Music for two е иновативен, единствен по рода си звукозаписен проект. Той обединяват барокова, класическа, романтична и съвременна музика, изпълнена от две цигулки. Зад него стоят българката Кремена Николова и руснакът Антон Мартинов. За първи път..

публикувано на 04.10.17 в 11:57