Малко познатият Пучини

Радио България ви предлага всеки месец да гласувате за музика от България. Сред излъчилите победителя чрез жребий ще се разпределят 3 диска в съответния жанр. Гласуването е на редакционния мейл den@bnr.bg. Резултатите се обявяват на 16-о число на месеца.

На 28 април у нас за първи път беше представлението на едноактната опера „Вилиси“ от Джакомо Пучини. Това е поводът да ви представим още две непознати опери на композитора – „Лястовичката“ и „Едгар“.

„Вилиси“ е първата сценична творба на Пучини. Операта е написана за конкурс за млади италиански композитори, обявен от издателя Едуардо Сондзоньо, но не получава награда. Същата 1883 г. Пучини изпълнява избрани откъси на събиране с приятели, сред които са Ариго Бойто и Алфредо Каталани и с тяхна подкрепа творбата е представена на 31 май 1884 г. в Милано. Успехът е огромен, финалът е бисиран три пъти, а авторът е викан 18 пъти на сцената. Издателят Джулио Рикорди откупува правата, като условието е операта да стане в две действия. Така е играна за първи път на 26 декември 1884 г. в Торино.

Премиерата на „Едгар“ е на 21 април 1889 г. в Миланската Скала. Либретото е на Фердинандо Фонтана по пиесата „Купата и устните“ на Алфред дьо Мюсе. Това е втората сценична творба на Пучини, поръчана от Джулио Рикорди след големия успех на „Вилиси“. За жалост „Едгар“ няма никакъв успех и въпреки няколкото опита на Пучини за редакции остава забравена.

„Лястовичката“ е опера в три действия, представена за първи път на 27 март 1917 г. в Монте Карло по либрето на Джузепе Адами. Първоначално е замислена като оперета и поръчана още през 1913 г. за театър във Виена. Първата световна война проваля договора за Виена, а когато Пучини я предлага на издателя Джулио Рикорди, той я отхвърля, казвайки, че това е „лош Лехар“. Права за поставяне извън Австрия получава Лоренцо Сондзоньо и така творбата отива в Монте Карло.

„Лазарица“ оглави класацията на слушателите на Радио България за миналия месец. Жребият избра тримата, които ще получат подарък диск с последната продукция на БНР: Александър Устинович Русия, Клаудио Герлах Бразилия и Ханс Вернер Лолике Дания.

Още от рубриката

Константин Костов за своите учители, за музиката и последния проект с български музиканти

Константин Костов е концертиращ джаз пианист и преподавател в Hochschule fur Musik und Theater Munchen – Университета за музика и сценични изкуства в Мюнхен. Свирил е в много градове на Германия и Япония, както и в Русия, Италия, България. Знае..

публикувано на 13.06.18 в 11:55

Социалните мрежи –трамплинът към върха за новите музикални идоли

Недостигът на специалисти, както и липсата на мотивация за изучаване на определени специалности, е проблем, който става все по-осезаем. Основната причина за това е, че въпреки важността им, уменията, които придобиват студентите, избрали да бъдат..

публикувано на 05.06.18 в 10:56

Милка Митева за професията на учителя – празнично, с любов и посвещение

Учител е призвание, отдаденост, любов към децата. Да си учител или лекар е може би най-святото нещо на този свят. Едното е грижа за здравето и живота, другото – за духа – думи на Милка Митева, дългогодишен клавирен педагог. Наскоро нейните..

публикувано на 24.05.18 в 08:45