За какво служи спинърът – или за източниците на напрежение в училище

Снимка: БГНЕС
В края на учебната година учениците полагат изпити по различни предмети. Знанията им се оценяват както от техните учители, така и от външни инспектори. Често натрупаният учебен материал се научава ускорено и в кратки срокове, а това изостря напрежението до конфликти в училище. Примерите за агресия сред децата не са един и два. Първоизточникът се търси в ролята на родителите, които нямат време да обърнат внимание на случващото се в училище. Сериозно засегнати от проблемите през учебната година са преподавателите. Средната възраст на учителското съсловие в България е около 50 години и заради липсата на подготвени млади учители често в училище работят пенсионирани кадри. Засега екипната работа между децата и техните ментори изглежда непостижима.

СнимкаУчителят трябва да бъде освободен от непосилния ангажимент да поема несвойствени за него и неограничени на брой дейности в училище – с тези думи Юрий Анджекарски – педагог и директор на училище в София, застава на страната на колегите си. Той си спомня за промените, които направил, за да осигури повече място и възможност за личностна изява на децата, записали се в ръководеното от него новаторско училище. То обаче минало през различни перипетии и просъществувало едва15 години след демократичните промени в страната ни.

Когато 26 ученици са натъпкани в малкото пространство на класната стая, а то е около 30 квадрата в масовото училище, групова динамика в тази стая създава предпоставки за агресия. Квадрат и половина е място, което се полага на един ученик според нормативните документи в училище. Ние мислим за животните във фермата, на които трябва да се осигури достатъчно пространство, за да са добре, а за децата в училище не мислим, че трябва да им осигурим повече място, отколкото има за един затворник зад решетките. Агресията се провокира и от самата архитектура на помещението, в което се намират хората. Това е доказано от експерименти с плъхове, поставени в един аквариум. За да стане училището по-привлекателно място и с по-малко напрежение, има някои средства, които могат бързо да бъдат въведени. Едната посока е да се работи чрез личния педагог. Например, ако позицията на класа е, че проблемният ученик трябва да бъде преместен в друг клас и в друго училище, с това преместваме механично проблема, без да го решаваме. Личният педагог може да отдели повече време на един ученик, за да открие и да работи за справяне с напрежението при конкретни обстоятелства.

Снимка


Що се отнася до появата на поредната играчка в ръцете на децата, това не трябва да ни впечатлява – казва Юрий Анджекарски. Поводът са т.нар. спинъри, с които се забавлява всяко дете. На някои места по света те вече са забранени, а в някои религиозни среди дори ги определят като „играчки от дявола“. Българските учители са толерантни към поредната забавна джаджа, която поне е безшумна и не смущава работата. И още от Юрий Анджекарски:

Със спинърите се забавляват както децата, така и много възрастни, които обичат да играят. Това е в природата на човека, обича да играе и така да си почива. Хубавото на играта е, че тя е спонтанна дейност и никой не може да повлияе на детето, когато иска да играе. В този смисъл това е реализация на нашата човешка свобода. В тази си дейност човек не е длъжен да се синхронизира с останалите, както примерно е в учебните часове. Всички ограничения в училище създават стрес, затова е необходима играта като спонтанна дейност в училище. Другото важно нещо е, че тези забавни джаджи не са във виртуалния свят, те са реални и дори развиват някаква моторика. Аз не виждам нищо лошо от игра, която помага на учениците да се почувстват по-добре в училище. Подобни играчки като кубчето на Рубик, блъскащите се топчета, йо-йото, тамагочито и много други винаги са имали своето място в училище.

Снимка: БГНЕС


Още от рубриката

Да не се чувстваме безгласни, прикани Десислава Стефанова - Българка на годината на ДАБЧ

За девета година Държавната агенция за българите в чужбина (ДАБЧ) връчи отличието Жена на годината. Номинирани за наградата на името на Света Злата Мъгленска бяха 15 българки от целия свят, които възпитават децата на нашите сънародници зад граница..

публикувано на 19.04.18 в 16:12

Изложбата “Болести и лечение през вековете” представя кратка история на медицината по нашите земи

Древните лечители по нашите земи притъпявали болката от скалпела с мандрагора, уповавали се на божествата и вярвали в силата на билките. А наследниците им дори и днес стъпват върху атавистичното им на моменти знание. Болестите, които са..

публикувано на 17.04.18 в 12:13
Маргарита Стоянова

За селския мол в Габрово и инициативата „Забравените традиции, живи вкусове”

„Селски мол”– лъскава помпозна сграда с магазини и офиси в центъра на някое селце? Не! Става въпрос за базар-изложение, наречен така съвсем на шега, но вече придобил голяма популярност. Идеята за създаването на селския мол принадлежи на четири..

публикувано на 17.04.18 в 10:58