Автомобил с огнени фарове от 1906 г. ще потегли в Юбилейния парад на авто клуб „Ретро“ в Бургас

Автомобилът De Dion-Bouton от 1906 г.
Снимка: архив

В истинска Алея на славата за ретро автомобилите ще се превърнат централните улици на гр. Бургас. В предстоящите почивни дни там се провежда десетото юбилейно издание на авто-мото парад, организиран от любителите на стари коли. Колекционерите и реставраторите са около 130. През лятото, когато градът е пълен с туристи, пристигащи от цялата страна със своите модерни коли, за любителите на ретрото остава възможността да покарат своите „стари красавици“ само по пътищата, отредени за парада.

Снимка
Сред най-интересните хора с ретро автомобили, които ще представят тази година, са един колекционер от Велико Търново, който притежава Mercedes Benz, серия Ponton и автомобил Honda, наричан в Страната на изгряващото слънце „японското Ферари”. Като любопитна подробност той съобщава, че е закупил японската кола от Италия, от жена, близка до сърцето на известния милионер Силвио Берлускони.

Снимка
Друг колекционер от Стара Загора пък е реставрирал американски „Студебейкър” от 30-те години на миналия век. Това занимание му отнело 6 години, но сега идва с колата, която има 400 конски сили и при максимална мощност харчи около 20 литра бензина на сто километра изминат път. Колата е една-единствена в света и за пръв път ще бъде показана пред публиката в Бургас.

Снимка
В парада ще могат да се видят много добре запазени ретро автомобили, произведени в социалистическите страни преди 40 и 50 години.Там ще бъде и Mazda, модел Luce, колата, участвала в нашумелия български филм „Бензин“. Зад волана й ще бъде популярният актьор Асен Блатечки, който е сред учредителите на клуб „Ретро“ в Бургас.

Снимка
Димо Джамбазов е председател на клуба от неговото създаване. Казва, че тази година юбилеят е двоен, тъй като се навършват 10 години от старта на първия ретро парад в Бургас и също толкова години от основаването на тематичния клуб. Затова сега идват повече гости, любители на старите возила. С коли и мотори от средата на миналия век идват колекционери от Словения, Чехия, Русия, Сърбия и Хърватия. Клубовете от цялата страна също ще изпратят свои участници в празничното шествие. И още от Димо Джамбазов:



Притежателят на най-стария автомобил в страната е член на нашия клуб. Автомобилът е от 1906 г. Неговите фарове са подобни на кандило, палят се с открит огън. Този автомобил няма как да се движи нормално по пътищата на страната ни. Но специално за парада няма никакъв проблем да се движи по маршрута на ретро автомобилите. Участват също доста предвоенни автомобили. Всички, които са печелили голямата награда на ретропарада в Бургас през предходните 9 години, плюс всички мотоциклети, награждавани досега, ще имат специално място в „Алея на славата“. Всеки ще може да ги разгледа и да се снима до тях.

Снимка
Споменах за най-стария, а най-новият е от 1955 г. Имаме уникални екземпляри от соц возилата. Например градската транспортна фирма „Бургасбус“ ЕООД представя реставриран автобус и тролейбус от средата на
XX век. Сред колекционерите имаме нов член, който си е закупил много интересно возило. То е американски автобус G M S, оригинално преустроен в САЩ на каравана. Това са сред по-екзотичните неща на парада. Колега от Пловдив пък е притежател на „Студебейкър” модел Rockne – американска предвоенна кола. Скоростта, която всеки ретро автомобил може да развие, зависи от модела и епохата. При автомобила от 1906 г., марка De Dion-Bouton, липсва километраж, както и имаме Ford Model T, при който също липсва километраж, но при него знаем, че се движи с 50-60 км/ч. Аз притежавам автомобил BMW от 1970 г. за който няма никакъв проблем да развие 200 км на магистрала.

Снимка
Можем да наречем ретро всеки автомобил, който е на повече от 30 години. Критериите се определят от Международната федерация на клубове за исторически превозни средства – автомобили и мотоциклети (FIVA). Тя е единствената организация за стари превозни средства, призната от UNESСO. Отскоро и в българското право има определение кой автомобил се категоризира като ретро и как трябво трябва да съдържа неговият сертификат. И още от Димо Джамбазов:

Всеки един човек, който е ценител и познавач на красотата и стила в автомобилите, може да стане колекционер на ретроавтомобили. В тези коли нещата са истински. В тях разчиташ на собствените си знания и умения.  В новите автомобили ролята на водача е сведена до минимум, а при старите возила много по-голяма е ролята на водача и от там идва голямото удоволствие да ги управляваш. Иначе интересът към ретроавтомобилите непрекъснато расте. Това е хоби за познавачи и ценители на красотата.

Снимки: БГНЕС и личен архив

print Отпечатай
Още от рубриката

КНСБ: Дебатът за справяне с бедността у нас не може да бъде изместен от темата за добавки за стаж към заплатата

Издръжката на живота в България поскъпва през последните месеци, а бедността на мнозинството от хората се задълбочава. Това сочи доклад на един от най-големите български синдикати КНСБ, въз основа на анализ на цените на стоките и услугите и доходите на..

публикувано на 21.07.17 в 12:43
Валери Симеонов заяви, че решенията на проблеми, свързани с българското трудово законодателство, ще се търсят в Съвета за тристранно сътрудничество.

Добавката за стаж и професионален опит в България се запазва

Въпросът с оставането или премахването на добавката за стаж и професионален опит в България, известна още като клас „прослужено време“, придоби масов характер и логично е сред най-обсъжданите теми през седмицата. Идеята за премахването на тази..

публикувано на 20.07.17 в 15:40

Девора и Давид споделят храна, време и любов с възрастни хора

Да нахраниш душата на ближния не винаги изисква кой знае какви усилия. Достатъчно е да се отвориш към другия и с вяра да извървиш първите крачки.   Девора и Давид, необикновени досущ като имената си, вече са минали най-стръмната част от..

публикувано на 20.07.17 в 09:05