Бъдеще на колела

| обновено на 03.08.17 в 13:09
Снимка: архив

До 2019 г. София да се сдобие с около 150-200 км велоалеи – това планира Столична община. Но дали този проект е осъществим в условията на съществуващата градска среда? Кои са слабите звена в сегашната велосипедна инфраструктура? Как да се стимулират гражданите да ползват велосипед? По тези въпроси търсим мнението на арх. Петя Петрова от сдружение „Велоеволюция“:

СнимкаНа първо място, на сегашната инфраструктура й липсва поддръжка. Тя почти отсъства от кръстовищата, а всъщност те са едно от най-опасните места за велосипедистите и там те имат най-силна нужда от защита и яснота откъде минават – категорична е арх. Петрова. Когато от велоалея тръгне начинаещ велосипедист и стигне до кръстовище бeз инфраструктура, той се оказва в рисково положение. Другото слабо място са тесните велоалеи.

Снимка

За щастие от октомври месец миналата година Министерство на регионалното развитие и благоустройството предвижда в нормативните си актове по-широки велосипедни пътища.

Според измененията, ще има зони за споделено пешеходно, велосипедно и автомобилно движение, както и на обществения транспорт за превоз на пътници. В тези зони не се допуска преминаване със скорост по-висока от 30 km/h. Навсякъде, където е възможно, велосипедните трасета ще се осигуряват като самостоятелни велосипедни алеи, отделени от автомобилното движение. Самостоятелни велосипедни алеи се проектират и на местата, където велосипедните трасета не съвпадат с направлението на уличната мрежа, като при паркове и градини.

Снимка
От „Велоеволюция“ препоръчват обособяване на пешеходни зони с частична забрана за каране на велосипеди, както е в много западноевропейски градове.

В жилищните зони, налагането на успокоен трафик с ограничение от 30 км/ч ще благоприятства безопасността на пешеходците най-вече“, смятат от неправителствената организация.

Според последните данни, които са от 2010 г., велосипедистите са около 1% от всички участници в движението. Целта, която си е поставила Столична община, е този процент до 2019 г. да се увеличи поне три пъти. Реалистични ли са подобни очаквания?

Снимка
Това е един голям скок, който изисква стабилна политика –
отговаря арх. Петрова. Освен качествена инфраструктура, трябва да се обмислят и други мерки, с които да се стимулират деца и възрастни да ходят на училище и работа с колело, да се насърчат пътуванията на кратки разстояния с велосипед. Множество неинфраструктурни мерки могат да спомогнат значително да се увеличи този процент, но на първо място според мен е посланието, което отправя Столична община към гражданите. Качественото изпълнение на тротоарните скосявания, удобни кръстовища – всичко това е послание, че велосипедистите са желани в града.

Снимки: velobg.org и БГНЕС

Още от рубриката

В Небраска вече очакват пълното слънчево затъмнение и лекцията на български астроном

Предстоящото пълно слънчево затъмнение, което някои таблоиди нарекоха „Великото американско затъмнение“, се очаква след броени дни. Датата е 21 август и със сигурност ще остане в историята на световната астрономия. Причините са две – от една..

публикувано на 16.08.17 в 08:30

Дигитални родители и киберскаути в помощ на децата в интернет

Модерно е да говорим за подрастващото поколение като за дигитално. Наричаме децата, родени след 2000 година така, защото не могат да си представят живота без няколко екрана – на телевизора, таблета, смартфона, компютъра. Информацията достига до тях..

публикувано на 15.08.17 в 08:15
Надя Кожухарова (в средата) и Никола Кондев (крайният вдясно) по време на представянето на кампанията.

Работата в чужбина може да се окаже капан

Всяка година стотици българи заминават на работа в чужбина с надеждата за по-високи доходи и качество на живот. Някои успяват да реализират мечтите си, но има и такива, които попадат в капана на трафика на хора с цел трудова експлоатация...

публикувано на 11.08.17 в 09:57