За раждането на една гатанка

Снимка: Людмил Фотев

Малко преди да стане ясно, че изкуственият интелект на фейсбук е бил изключен от мрежата заради измисления от самия него език, автоматичният им превод от български не даваше признаци за интелигентност. Описаният от нас клип „Чукаме на дърво“ бе доста нецензурно автоматично предложен като английски превод на съответните потребители. Затова, когато част от замесените музиканти завършиха със записите на нов проект, внимателно обсъдихме възможните автоматизирани последици. Оказа се, че самото им име „Гатанка“ на френски се превежда със загадка, да не говорим за едната от финалните им пиеси – „Поднасянето на петела“, която със сигурност би привлякла клиенти на сайтове, класирани c Х.

И ако подобно начало ви се струва леко отместено от същината на зададената в заглавието тема, значи е време да влезете в час как се създава спонтанен джаз. Виждайки горния клип във Виена, където работи, саксофонистът и кларинетист Любомир Господинов взима първия самолет и пристига в София в деня, когато протагонистите от клипа Теодосий Спасов и Ерол Ракипов влизат в студио за нещо „по-сериозно“. Ерол, който е работил с Любомир, го предупреждава да си вземе саксофона и така се ражда първата част от проекта „Да чукнем на дърво“. Дни по-късно отзивите от половината час записана музика са толкова добри, че Теодосий свири отново сбор, докато Ерол и Любомир се връщат от Бърно във Виена.  Отпуските се отлагат, а Любомир добавя към багажа си и бас-кларинет.


Уговорките в студиото са кратки, разсвирването – също. Уточнени са само донякъде тоналности и ритми, структури и продължителност. Фантазията на кавала поема по своя пътека след уводното ромолене на маримбата. Сопран-саксофонът опонира и се разлива в слънчево сияние. Кавалът тегли към облаците, ниските регистри на маримбата закотвят към полето и така след около седем минути се ражда посветената на големия български разказвач Йордан Радичков пиеса „Опит за летене“ – естествено по едноименното му произведение, играно десетилетия наред и на голяма сцена.


Моретата се развиват под палките на маримбата, но и в солата на саксофона. Теодосий, креативен както винаги в заглавията, се съгласява с превръщането на странджанската „Мари Маро“ в испанозвучащата Mar y mar-Oh! – все пак Ерол твори на Карибско море през по-голямата част от годината, но солото му на аржентинската класика Alfonsina y el mar е колкото оригинално, толкова и съкровено. Да, но тържествената финална част отнася и тримата музиканти в други ритуали. Така се ражда и подзаглавието – „Поднасянето на петела“. След записа получавам и дискове от триото на Любомир Господинов – петел ме гледа от корицата на единия, а триото му се казва ни повече, ни по-малко „Klok“.

А иначе, името „Гатанка“ е дадено от Теодосий – преди почти 20 години той и още двама български джазмени – Анатолий Вапиров и Стоян Янкулов, попадат в Маями, обаждат се на Ерол и така раждат квартет „Приказка“, който след връщането им в България продължава известно време като FairyTale trio. А какъв по-хубав преход в уважение към традициите и свободата в интерпретациите им от прехода от разказването на приказки към отгатване на скритите послания на гатанките. Музиката на Ерол, Теодосий и Любомир задава настроения, а да им отговорите, си остава за вас.

Свързани материали

Ерол Ракипов и мечтите от разстояния

Преди 30 години един млад български вибрафонист мечтае за Бъркли и школата на Гари Бъртън. Преди броени дни открива същия вибрафон в същото студио на БНР, на който е правил демозаписа за Бъркли. И носи поредния си авторски албум, където..

публикувано на 14.07.17 в 09:25
Още от рубриката

Саксофонистът Кейси Бенджамин и Friday Fiction – младата надежда на стария фънк

Кейси Бенджамин пристига у нас за съвместен концерт на една от най-младите български фънк формации. През юли тази година колоритният американски саксофонист, вокалист и мултиинструменталист взе участие във фестивала A to Jazz, като част от Robert..

публикувано на 16.10.17 в 13:41

Владо Тилев се вслушва в душата на музикалните инструменти

Николо Паганини тъй властвал с демоничната си мощ над своята цигулка, че за него се мълвяло как бил сключил договор с дявола. И макар мнозина да приписвали красивия й звук на взаимодействието с нечестивия, истината била, че той извирал от божествената й..

публикувано на 11.10.17 в 08:05

Music for two, или как се обединиха барокът и ръченицата

Music for two е иновативен, единствен по рода си звукозаписен проект. Той обединяват барокова, класическа, романтична и съвременна музика, изпълнена от две цигулки. Зад него стоят българката Кремена Николова и руснакът Антон Мартинов. За първи път..

публикувано на 04.10.17 в 11:57