Проектът за инфраструктурна свързаност между България и Гърция се разширява

Снимка: БТА

Проектите за развитие на капацитета на гранично-пропускателните пунктове, за подобряване на трансграничните пътни комуникации, за свързване на газопреносните системи двете страни и за създаване на нови транспортни коридори между тях, неизменно са част от дневния ред на управляващите в България и Гърция от много време насам. Тази тенденция получи ново потвърждение вчера в Кавала с подписването на междуправителствен меморандум за разбирателство за изграждането на коридора Русе – Варна – Бургас – Александруполис – Кавала – Солун.

Някои източници определиха събитието като стъпка към нов инфраструктурен проект между двете страни. Всъщност обаче става дума за разширяване на обхвата на съществуваща още от 2016г. двустранна договореност за мултимодален коридор между Черно море, Егейско море и река Дунав. С подписания в Кавала меморандум между транспортните министри на двете страни Ивайло Московски и Христос Спирдзис гръцката страна прие предложението на българската към този коридор да бъде включена и връзка с пристанището в гр. Русе. Така в коридора ще се постигне пълно съчетаване между пътен, железопътен, морски и речен транспорт, както и пряк път до държавите по поречието на р. Дунав в посока към Централна и Западна Европа.

Ж.п. връзката ще позволи достигане до по-големи търговски пазари, а това придава на проекта висока добавена стойност. Очакванията са той да привлече големи инвеститори от Близкия и Среден Изток, Китай, Русия и др. големи пазари. На първо време обаче, желанието на двете страни е проектът да предизвика интерес в ЕС и да бъде включен в т.нар. „План Юнкер“. В контекста на това очакване премиерите на България и Гърция, Бойко Борисов и Алексис Ципрас, които присъстваха на подписването на меморандума, се договориха през октомври да поискат среща с председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер. Шансове за успешен старт на идеята дава и обстоятелството, че през януари започва ротационното Българско председателство на ЕС.

Стойността на проекта се оценява предварително на общо 5 млрд. евро, от които 1.070 млрд. евро са за трасето му през българска територия. Но намерението за разширяване на мултимодалния коридор между Черно море, Егейско море и река Дунав има и висока политическа стойност. Меморандумът бе подписан в Кавала на 6 септември, на която дата България празнува Съединението си с Източна Румелия през 1885 г. Това символично съвпадение подтикна българския премиер Борисов да коментира, че Съединението днес продължава и със съседни държави, чрез осъществяването на транспортни и газови проекти. А, както се изрази гръцкият премиер Ципрас, разширяването на транспортния коридор представлява и една голяма стъпка към превръщането на балканските страни в част от европейското пространство.


Още от рубриката
Последният засега българо-турски контакт на официално равнище бе срещата на премиера Бойко Борисов с министъра за ЕС на Турция и главен преговарящ Йомер Челик.

Засилена динамика в двустранните отношения с Турция

От началото на септември се наблюдава засилена динамика в българо- турските отношения. От есента до сега четирима министри посетиха страната ни и бяха проведени знакови разговори. Турция ще сътрудничи на България за гарантиране на..

публикувано на 06.12.17 в 13:22

Развитието на отношенията между България и Македония изпреварва ратификацията на Договора им за добросъседство

Когато в началото на август премиерите на България и Македония Бойко Борисов и Зоран Заев подписаха Договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между двете страни, някои наблюдатели коментираха резервирано, че остава той да бъде..

публикувано на 24.11.17 в 11:47

Управлението е без проблеми – вляво тактически маневри, вдясно пак опит за обединение

В края на миналата седмица БСП предупреди ултимативно, че няма да участва в пленарни заседания на парламента, освен ако не са за гласуване оставката на неговия председател Димитър Главчев, за държавния бюджет и за искането за вот на недоверие към..

публикувано на 20.11.17 в 12:18