Гложенският манастир „Св. Георги Победоносец“ – крепост на православието

Снимка: bg.wikipedia.org

Гложенската света обител се издига величествено под скалистия старопланински връх Каменен Лисец. Зашумената й снага, която се извисява от каменистите скатове на рида Лисец, наподобява повече на крепост, отколкото на духовно средище.

Снимка



Иконата на Св. ГеоргиТова е един от най-впечатляващите и най-красиви български манастири. За него историческите сведения са забулени във вековете. Според останало сказание, началото е поставено в XIII в. и е свързано с името на княз Георги Глож. Това е времето на цар Иван Асен II, в най-големия разцвет на Търновска България. Многоманастири в България имат своя голям подем, или са създадени в този период. Това, което намираме в църковните книги е, че след разпада на Киевска Рус, гонен от татарите, княз Глож дошъл в пределите на българската държава. По поречието на Вит основал село Гложене и построил манастир. Изборът на това тихо и усамотено място, в сказанието се свързва с иконата на Св. Георги, която няколко пъти заставала на тази живописна скала. Големината й определя и площта му. Той е събран, с изключително малък двор, но много живописен.

За книжовната и просветителска дейност на манастира доц. Павлов допълва:

Всички български манастири, освен с духовна, се занимават и с книжовна и просветителска дейност. Особено във времето до книгопечатането. Книгите, колкото и малко да са на брой и ограничени като жанр, в нашата цивилизационна среда се създават в манастирите. Там са калиграфските школи, в които се пишат текстове, превеждат се и се преписват. Гложенският, подобно на всички манастири от това време – XIII-XIV в., се занимава и с книжовна, и с просветителска дейност. В късния османски период манастирът има няколко метоха, килийни училища с учители, предимно монаси. Той е част от старопланинските манастири, които са последните, където се пишат, превеждат, подвързват книги, дори и след появата на книгопечатането. Има връзка между Гложенския и Етрополския манастир, за който се смята, че е един от последните книжовни центрове.

Снимка

СнимкаСъбеседникът ми пояснява, че в началото на XIX в., при големите земетресения, особено Чирпанското, старата църква, чиито основи са от XIII в., е разрушена. На нейно място е построена нова, която е завършена към 1930 г. От ценната утвар от старата църква се пазят две мощехранителници с частиците на Св. Георги, Св. Трифон, Св. Панталеймон, дарохранителница и два стари печата. Най-голямата реликва е чудотворната икона на Св. Георги. От старите средновековни стенописи и иконостаса не е запазено почти нищо. За музея на Васил Друмев, който е част от манастирския комплекс, доц. Павлов обяснява:

Това е Климент Търновски, Климент Друмев, или Васил Друмев, както е по-известен. В последно време налагаме името му като търновски митрополит, Климент Търновски. Заточен е в този манастир към края на Стамболовото управление – 1893, след реч, която не се е харесала. Има и политически подтекст в това, защото Климент Търновски, в кратки периоди, е бил и министър-председател на България. Истинско наказание е за него да живее близо година, отдалечен от всякакви влияния и възможности за политическа дейност.

Килията на Климент Търновски
Дали наред с просветителската дейност в Гложенския манастир се е развивала и революционна такава, имайки предвид скривалището на Васил Левски, доц. Павлов е на мнение, че:

Духовниците, от които е и самият йеродякон Игнатий, са били изключително родолюбиви. Но да обвързваме манастирите само с революционна дейност е нелепо и е свързано с друго време. Там са се събирали доста хора, когато игумен е архимандрит Евтимий, буден духовник, известен лекар, за когото говорят, че е един от първите български хирурзи. Когато йеродякон Игнатий – Апостолът на свободата, е обикалял из България, за да повдига духа на българите, най-вероятно е бил и в този манастир. Но не трябва да слагаме акцента върху подобен тип дейности, а преди всичко върху огромното съдържание и смисъл, които има всеки български манастир. Манастирът е изключително богат и наситен с историчност, съдържание, светини, за да акцентираме само върху един период от историята му, който е 2-3 години. Приемам и тази теза, най-вероятно заради отдалечеността, но акцентът трябва да бъде другаде.

Снимка

Безспорно събеседникът ни е прав, защото факт е, че българските манастири, през всичките години на своето съществуване, са люлка на книжовността и просвещението, пазители на българщината и духовността на нацията ни.

Снимки: Светлана Димитрова

Още от рубриката

Останките от римската баня в центъра на Добрич отново привличат посетители

В центъра на Добрич се намира паметник на културата, който е частица от древната история на област Добруджа. Става въпрос за останки от сградата на римска баня, която   най-вероятно е обслужвала вилата на богат римлянин . Върху останките от градежа ясно..

публикувано на 08.07.18 в 10:35
Музикалният хор при българската девическа гимназия „Св. Благовещение“ в Солун 1911

Българите в Солун – част от историята на България и Гърция

В столицата бе представен албумът „Солун и българите – история, памет, съвремие”, което е част на проект по тази тема, реализиран от Института за балканистика към БАН съвместно с Държавна агенция „Архиви” и други институции. Проектът има..

публикувано на 02.07.18 в 12:40

Тракийско светилище изненада археолозите на остров „Свети Тома“

Голямо тракийско светилище откриха археолозите на НИМ на остров Свети Тома край Созопол. На западния бряг на острова екипът намерил две ритуални ями от Късножелязната епоха, но броят им вероятно е по-голям. Те били използвани от траките след V век пр...

публикувано на 30.06.18 в 07:55