„Музиката на Холандия“ и ефектът на „спящата красавица“

Анжела Тошева представя автори и творби от едноименния си рецитал
Снимка: архив

Поредицата „Музиката на Европа“, посветена на българското председателство на Съвета на Европейския съюз, продължава с концерт на 7 май, в който ще бъдат представени произведения от петима холандски композитори. Подборът е на пианистката Анжела Тошева, която нарича програмата „спектакъл от звуци“. Музикант с многостранни интереси, Анжела има подчертан интерес към музиката на ХХ и ХХI век. Лауреат на престижни международни конкурси по време на обучението си в НМУ „Любомир Пипков“ и НМА „Панчо Владигеров“, педагог, автор на научно изследване в областта на камерната музика, през 2003 г. тя окончателно избира пътя на свободния артист. Тогава, заедно с Михаил Големинов – пианист и композитор, създават музикална къща „Ориндж фактори”. Компанията издава компактдиск с клавирни творби на Белла Барток, както и албум-компилация от етюдите на Скрябин, Дебюси и Лигети в нейно изпълнение. През 2007 г. записва компактдиска Contemporary Dutch Piano Music, спонсориран от Министерството на културата на Кралство Нидерландия. Вероятно този албум, който беше високо оценен, е причината да получа покана от организаторите за предстоящия концерт – споделя г-жа Тошева.




СнимкаМузиката на Холандия е представена по един особен критерий, който я прави наистина уникална. Това е критерият на „спящата красавица“. През ХVII век музиката на Холандия е източникът, от който се вдъхновяват големите европейски композитори Хендел и Бах. И това не е случайно. Орландо ди Ласо, Гийом Дюфай, Ян Питерсон Свелинк и другите големите майстори на полифоничния стил познаваме като създатели на Нидерландската полифонична школа. Тяхната музика генерира огромна творческа енергия, която, по различни причини, остава затворена, дори бих казала закодирана, за да „избухне“ следтри века и половина. В момента Холандия може да се постави на водещо място в света по отношение на съвременната музика. Моята представа за музикалната им култура включва тяхната свобода, желанието им да бъдат независими и нещо изключително важно – конструктивните им идеи. За мен холандците са най-големите конструктивисти в създаването на музика.

В програмата съм включила няколко пиеси от Ян Питерсон Свелинк, които показват виталността и идиомите на музикалния език от епохата. Естествено, това е език, който се пренася по сложен начин на пианото, тъй като това е музика, писана и мислена за орган. С произведения на Свелинк започва и завършва програмата, в средата също има една негова Павана за Филип, която има интересна история. Написана е върху тема от английския композитор Питър Филип, който по онова време бил в затвора, обвинен несправедливо в организиране на метеж срещу кралицата. Темата Филип пише затвора. Тя е истински бисер, човек дори не може да предположи как е възможно такава „модерна красота“ да бъде сътворена толкова назад във времето.

Търсейки музика, която истински да ме развълнува, се натъкнах на поне стотина произведения от холандски композитори, творили през ХХ век, изборът не беше лесен. Може би най-известният техен композитор след Първата световна война е Вилем Пийпер. Изпълнявам неговата Сонатина № 3. Следва едно знаково произведение за 70-те години на ХХ век – Соната от Тристан Койрис – един от водещите авангардисти, живял само 50 години, един от прекършените върхове на холандската композиторска школа. Това произведение много ми напомня на Шеста соната от Лазар Николов, която познавам добре. Зададох си въпроса дали това е един език, който „витае във въздуха на ХХ век“. Има толкова допирни точки между двете творби. Когато хората уловят подобна енергия, границите сякаш не съществуват. Изпълнявам и пиесата „За нея“ от Герт ван Койлен – известен кларинетист и не особено известен като композитор. Много красива музика, малко „костелива“, повече кларинетна, отколкото клавирна, кратка, концентрирана пиеса. Включила съм и „Картина от Моро“, създадена от вероятно най-известния композитор на Нидерландия по света Луи Андрисен. Тази токата създава „вибриращо“ настроение и внася класически стил в цялостната картина на програмата. Концертът няма пауза и се изпълнява като един спектакъл от звуци.

Още от рубриката

Академията за старинна музика Берлин за пръв път в България

36 години след своето основаване Академията за старинна музика Берлин изнесе своя първи концерт в България. Любителите на оригиналното звучене на музика от преди няколко столетия не останаха разочаровани, защото чуха в първо студио на Българското..

публикувано на 15.10.18 в 10:27

Димитър Христов: „ОНМ на БНР продължава успешните си проекти и отключва „Тайните на българските инструменти“

Творчески или концертен сезон… За повечето оркестри и хорове тези думи означават едно и също. Но не и за музикалните състави на БНР, чиято основна дейност е осъществяването на студийни записи. Затова и техните концерти не са толкова много, но затова пък..

публикувано на 10.10.18 в 11:35

Антони Дончев: "Предстои един усилен и вълнуващ сезон"

Биг бендът на БНР и неговият диригент Антони Дончев ще открият новия си концертен сезон на 4 октомври в Първо студио на нашата медия. Програмата е посветена на големия тромпетист и композитор Майлс Дейвис, който и днес е кумир за много джаз..

публикувано на 03.10.18 в 13:07