Детайлно изработени модели на градски транспорт на изложба в София

Снимка: „Модели градски транспорт”

До 22 май жителите и гостите на столицата могат да се насладят на една атрактивна изложба – модели от градския и междуградския транспорт, пресъздаващи реални трамваи, автобуси и тролейбуси, движили се някога и сега по улиците на София и други градове. Показаните 29 превозни средства, от класическите до най-модерните, са изработени в колекционерски мащаб 1:43 от „Модели градски транспорт”, а зад това име стоят Дариан Георгиев, Ивайло Атамян и Георги Гармидолов, които правят моделите изцяло ръчно, влагайки в тях сърце, душа и много часове труд.

Снимка
Идеята за изложбата се роди още от първия момент, когато видях макетите и се запознах с хората зад „Модели градски транспорт”,
– обяснява Валери Гюров, собственик на галерия Gifted Sofia, където са изложени умалените модели, – тъй като това, което правят, е впечатляващо като детайлност на изработка, като стойност на труда, който влагат, от историческа и съвременна гледна точка, и много исках да направим нещо заедно.

Моделите са изработени с най-малките подробности от пластмаса, отливки от смола и метални елементи. За всеки от тях Дариан Георгиев е изготвил точен чертеж. Негова слабост са автобусите „Икарус” и българските трамваи. Защо точно те?



СнимкаЗащото те ми напомнят за детството, някак си с тях съм израснал и ме връщат назад в годините, в едни времена, които лично на мен просто ми напомнят хубави неща, – казва Дариан. – Българските трамваи са най-популярни, те са символ на София. За съжаление, трамвайният завод вече не съществува и като цяло въпросните трамваи са на изчезване. Но се надявам, че с помощта на изложбата все повече хора ще си припомнят и ще разберат какво точно са били те, и много или малко ще ги заобичат по някакъв техен си начин.

Снимка
Най-старият модел трамвай, който може да се види на изложбата, е ретро-трамваят Siemens-Halske, популярен като №35. Произведен е през 1925 година специално за София, а един брой от него е възстановен и реставриран през 2007 година в завод „Трамкар” и сега се използва за атракционни пътувания в столицата.

Снимка
Друг интересен модел е трамвай Т6М-800 „София”. Това е класически трамвай, който е герой в много български филми и снимки на Стара София.

Снимка
Оригиналният цвят е червено-бял, трамваят е от 1965 година, – разказва Дариан. – Всъщност, той е най-класическият български трамвай, защото след него всичките нататък произведени модели следват неговата технология на конструиране, и на практика нямат разлики с него. Но той е най-класическият, защото е произведен в най-много бройки – 180.

От най-новите модели, движещи се по улиците на София, не можем да не споменем трамвая Schindler, наричан от хората „Краставица” заради зеления му цвят.

Снимка
Столицата ги получава през 2017 година като дарение от Базел, Швейцария, оборудвани са с климатик и нископодова секция. В момента 26 бройки са в движение, а още 2 са оставени за резервни части.




СнимкаНай-старият автобус на изложбата е „Чавдар“ М80 с пътническо ремарке. Преди появата на познатите ни съчленени автобуси с хармоника, към автобусите за пътниците се е прикачвало отделно ремарке, – разказва Ивайло Атамян, който пък е фен на българските автобуси от тази марка. – Започват да се произвеждат през 1967 година и се движат по пътищата до средата на 70-е години, после започват да изчезват и да се появяват автобусите с хармоника.

Снимка
Първият български съчленен автобус с хармоника, родно производство от 1969 година, също е показан на изложбата. От него са произведени, обаче, много малко бройки – 15, движил се е в Русе, Шумен, Търговище и Плевен, като не е стигнал до София, защото за там са почнали да внасят „Икаруси”.

Снимка
Желаещите могат да видят също първия автобус на природен газ, ремонтен трамвай, полския трамвай „Песа”, тролейбуси „Икарус” и още много интересни експонати на стари и съвременни превозни средства.

Част от показаните модели ще бъдат пуснати за продажба след края на изложбата, а всеки посетил изложението може да си перфорира за спомен копие на някогашното билетче от 6 стотинки.

Снимка
Момчетата от „Модели градски транспорт” се занимават не само с изработването на макети.

Ние се занимаваме много с реставрация и откупуване на стари класически превозни средства – казва Дариан Георгиев. До момента сме съхранили 4 тролейбуса, а сега съвместно със сдружение „Градски транспорт и инфраструктура” набираме средства, за да откупим и възстановим последния оцелял български автобус „Чавдар” В14-20, който се намира в Сливен.

Снимка
Става въпрос за т.нар. „аквариум”,
– допълва Ивайло Атамян. – Произвеждал се е от 1980 до 1994 година,  изцяло с български дизайн, много модерен за времето си, с големи прозорци и ръбати форми. С него България дори спечелва конкурс за доставка на тези автобуси за Атина, накъдето заминаха около 200 такива автобуса.

Идеята е реставрираните превозни средства да се движат по улиците с атракционна цел, но трябва да имат и музейна стойност. За да може да продължим и в бъдеще, аз се радвам, че има събития като тази изложба, за да може повече хора да си отворят очите и за превозните средства на градския транспорт, – надява се Дариан Георгиев.

Снимка

Снимки: Десислава Семковска, „Модели градски транспорт” и БГНЕС


Още от рубриката

Българската асоциация на софтуерните компании търси причините младите хора да се върнат у нас

Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) даде старт на инициативата "ЗАвръщането", насочена към преодоляване недостига на квалифицирани специалисти у нас. Асоциацията започна анкета сред младите българи зад граница, в която те трябва да..

публикувано на 19.08.18 в 08:05

"Куцото куче" – една от най-старите постройки на о. Ливингстън

В южния залив на Антарктида е разположен   остров Ливингстън, където се намира българската полярна база "Св. Климент Охридски". Първата наша изследователска експедиция пристига на ледения континент през пролетта на 1988 г. и поставя началото на..

публикувано на 17.08.18 в 11:25

Проф. Цветомир Луканов – хирургът на детски сърца в Хайделберг

Още в древността съзнавали колко крехък орган е сърцето, а Омир дори описал над сто вида смъртоносни наранявания, получени в битките. Ала едва в средата на миналия век хирурзите се осмелили по оперативен път да отстранят недъзите му. Проф...

публикувано на 13.08.18 в 08:57