Креативността се превръща в залог за успех в българското образование

Въпреки схващането, че образованието у нас предлага методи от минало време, българското предучилищно и училищно образование се развиват бързо. Само за 2 години отвориха врати 294 иновативни училища в 103 населени места, 90 общини и 28 области. По малко от 10 на сто от тях са частни, общо 266 са държавните и общинските. Иновациите се раждат навсякъде. С тези думи заместник министърът на образованието Деница Сачева откри конференцията, посветена на креативното образование, която се проведе в София. Форумът бе организиран от Факултета по науки за образованието и изкуствата (ФНОИ) на СУ „Св. Климент Охридски“. Там прозвучаха и думите на известния визионер и педагог сър Кен Робинсън, според когото е дошло време креативността в образованието да се изравни по важност с грамотността. Именно от нея ще зависи успехът на всеки от нас в бъдеще. Всички участници в конференцията изразиха убеждение, че е назрял моментът за промяна в традиционните методи и форми на преподаване, тъй като днешните деца ще работят и живеят в по-различен свят утре. Те със сигурност ще трябва да практикуват по няколко различни професии, да живеят в няколко различни държави, може би на няколко континента, а монотонният и механичен труд ще е поверен на роботите. Тогава на преден план ще излезе креативността на човека във всеки един аспект.

Снимка

Според зам.-министър Сачева, новите тенденции се забелязват навсякъде и в момента тече процес на промяна в образователните системи по цял свят, като в основата на промяната стои креативното образование. Системите се пренастройват да дават не само знания и умения, а и за да изграждат компетентностите на XXI век. Сред тях са креативност, дигитални умения, медийна грамотност, гражданска чувствителност и т. н. – посочи тя.

Такъв пример за успешно прилагане на креативност в образованието е курсът на Марта Григорова за изучаване на английски език към Центъра по класическа сугестопедия „Вихровения“. Учебният материал е специално съобразен за майки с бебета, благодарение на оригиналната образователна система, наречена сугестопедия.Тя е създадена е от известния българския учен, психиатър и педагог проф. д-р Георги Лозанов и развита от екип изследователи и преподаватели в ръководения от него Институт по сугестология в периода 1966-1991г. Призната е като иновативен метод от ЮНЕСКО още през1978 година. Самата аз съм сертифициран сугестопедагог от 2013 г. Това е много добър метод, който дава отлични резултати – казва Марта Григорова и допълва:




СнимкаС майките провеждаме много весел и забавен час, като в началото те правят своето първо представяне на тема „Моето семейство“. Всяка има задачата да се представи с артистичния си талант, което е част от метода ни на преподаване. Самите деца също възприемат периферно езика чрез игри, песни, музика и всичко, което предлагат занятията в сугестопедичния ни център. При използването на сугестопедични форми на преподаване е важна личността на преподавателя и това как той успява да въздейства върху учениците. Като цяло атмосферата на работа е спокойна. Учещите по метода получават постоянно обратна връзка за своите постижения. В такава среда, в която няма стрес и напрежение, се вижда как учениците много бързо добиват увереност в способността си да изучават и използват чуждия език с лекота. Винаги в образованието има място за дигитални технологии, но нашият метод изцяло разчита на личната връзка между хората.

За сугестопедагога е изключително важно знанието да се предава лично – от преподавателя към учениците и те да си взаимодействат. Получава се нещо като химия, която обединява позитивната нагласа с желанието и ентусиазма за работа. А ролята на преподавателя е да поддържа високо това ниво на позитивна енергия.Заедно с курса за майки отскоро започнахме да провеждаме т. нар. „музикална приказка“. При нашите срещи заедно четем приказки на фона на много хубава класическа музика, изпълнена на живо на пиано и цигулка – казва Марта и продължава:

Снимка

Сугестопедията е всеобхватен метод. При него учебният процес допринася не само за изучаването на чужди езици или друг учебен материал, но и за цялостното израстване и удовлетвореността на курсистите. В основата на метода стои позитивната и подкрепяща среда. Аз съм преподавала и по традиционния метод в училище, но винаги съм знаела, че има нещо повече, нещо отвъд стандартите. В преподаването трябва да има позитивна нагласа и топло отношение към всеки.

Снимки: vihrovenia.bg

Още от рубриката

Българските шофьори в окото на бурята

В последно време животът на българските шофьори започна да става все по-труден и изпълнен с опасни завои. Вдигнаха данъците за старите коли, които са над 75% от автомобилния парк от 3 млн. превозни средства в страната. После косвено увеличиха..

публикувано на 14.12.18 в 11:40
Снимка: БГНЕС

Децата, преминали през детска педагогическа стая, не са престъпници

Полицията работи с много деца, те невинаги са извършители на престъпление , подчерта Благородна Макева, зам.-директор на Главна дирекция „Национална полиция“ на МВР, на заключителното събитие по проект за превенция на детската престъпност,..

публикувано на 14.12.18 в 11:18

Зората на латиното в България и „Салса докторите“

Във времето на социализма пътуванията извън социалистическия лагер бяха привилегия за малцина. Но имаше един квартал на София – Студентски град, който беше като малък Лондон и по улиците му се чуваше реч от различни краища на света. В онези години..

публикувано на 10.12.18 в 12:43