Как се става цар на историята?

Автор:

Спомняте ли си кой беше любимият ви учебен час, когато бяхте ученици? За мен това бяха часовете по литература и донякъде история. Донякъде, защото голяма част от информацията, която знаем, научаваме по задължение, а не защото сами искаме. Освен това специално историята изисква да запомним цял куп години и суха информация за основаване, разцвет и упадък на държави, смяна на владетели и династии и т. н. Спомнихте си, нали? За онези, на които все още се налага да чертаят таблици, или да опростяват информацията от учебника, за да бъде разбрана от децата им, имаме добра новина, поне що се отнася до историята на България. Учениците, а и техните родители, вече могат да научат всичко най-важно за Средновековието, Османското иго, а и Новото време, докато се забавляват с настолната игра „Цар на историята“.

Как се роди идеята за нея и какви са правилата ѝ – разказва нейният вдъхновител, учителят по предприемачество Калин Радулов:




Идеята за играта дойде по време на нашите часове по свободно избираем предмет. Основата на една добра бизнес идея е да бъде открит проблемът, или въпросът, който продуктът може да реши. В нашия случай това беше, че учениците не помнят добре годините от историята и тя им е скучна. Започнахме да мислим и предлагаме различни идеи, като една от тях беше да направим игра. Аз съм голям почитател на настолните игри и съм собственик на клуб за подобни занимания. Затова можех да им помогна да подберат правилната механика за своята игра, както и да разбера какво искат или не искат да има в нея. Правилата са следните: всеки играч има карти - събития пред себе си, като в зависимост от броя на играчите, картите са по-малко, за да не бъде твърде дълга играта. Най-често те са 5 или 6. Винаги има едно начално събитие, от което започва играта и задачата е всеки играч да постави всяко от своите събития на правилното място, спрямо началното върху линията на времето, като не е задължително да знае или казва съответната година.

Картите, с които разполагат играчите, съдържат годината и събитието, случило се тогава, както и малко повече информация за него. Това ги прави изключително полезен помощник за запомняне на основното в историята – години, дати и събития.

Снимка

В един момент играта става по-сложна, тъй като върху масата се натрупват твърде много карти и са възможни много грешни ходове от страна на играчите. Ако все пак отговорът за даденото събитие е верен, играчът има право да изтегли една от специалните карти, които могат да променят играта по различни начини. Някоя от тях може да му спечели бонус ход, което му осигурява предимство пред останалите играчи. Победител е онзи, който първи се освободи от всички карти пред себе си. Ако играта завърши наравно, за да бъде обявен победител, се обявява дуел. Той представлява избор на някое случайно събитие от историята и произволно избрана година. Победител става онзи, който най-бързо отгатне преди или след тази дата се е случило избраното събитие.

„Цар на историята“ е една от настолните игри, които спокойно могат да бъдат наречени учебни, защото освен че е създадена в помощ на учебния процес, нейни автори всъщност са ученици от столичното 19-о училище „Елин Пелин“. Успехът ѝ е гарантиран, тъй като търсенето за нея е огромно, а слухът, че я има, се разпространи за секунди, близо 15 дни преди представянето ѝ пред по-широка публика. То ще се състои на 19 октомври в столичен клуб. Калин пояснява, че все още не могат да търсят пазар за играта в чужбина, тъй като засега тя е само на български, а и е посветена на българската, а не на европейската или световната история. От името на екипа, създал играта, той отправя благодарност към издателите ѝ от сайта "Българска история", без чиято помощ „Цар на историята“ щеше да остане само един успешен, но нереализиран училищен проект.

Снимки: bulgarianhistory.org и личен архив