Зелена светлина за преминаването на „Турски поток“ през България

Снимка: offshoreenergytoday.com

След проведените тези дни три кръга пазарни тестове в съответствие с изискванията на ЕС, изгледите за строежа на българска територия на нов газопровод с капацитет 15.8 млрд. куб. м газ годишно чувствително се подобриха. Премиерът Бойко Борисов, който отдавна има амбициите да превърне България в незаобиколим газов център в Европа, го нарече „Български поток“. Той визира продължението на българска територия – от южната граница на страната до Сърбия на запад – на втората тръба на „Турски поток“.

Направила си изводите след провала отпреди пет години на гигантския проект „Южен поток“, който трябваше да доставя през България над 60 млрд куб. м руски газ в Европа, сега България смята,че е сторила всичко, което се изисква от ЕС и САЩ по отношение на газопровода и че проектът има реални шансове да бъде осъществен и пуснат в експлоатация в началото на 2020г., както обещава министърът на енергетиката Теменужка Петкова.

Експертите са на мнение, че идеята ще бъде осъществена и защото, освен всичко друго, е в интерес на най-важния съюзник на Русия на Балканите – Сърбия. Подкрепа, макар и с уговорки, даде и зам.-председателят на Европейската комисия и еврокомисар за енергетиката Марош Шефчович, според когото „Ако българският тръбопровод продава руски газ на Европа в нов търговски хъб, който търгува и с друг международен газ (освен руски – бел.ред.), то това е „приветствано развитие“.

Без да чака повече, българското газопреносно държавно дружество „Булгартрансгаз“ веднага след като получи заявките за резервиране на обеми от три фирми – руската „Газпром“, българската „Булгаргаз“ и швейцарската MET Group, обяви, че предстои подписването на договор за строежа на българската част на газопровода от 484 км. с две компресорни станции. Стойността на проекта е 1.431 млрд. евро, които трябва да намери и вложи „Булгартрансгаз“, която за да компенсира тези разходи, разчита да получава годишно от транзитни такси по около 184 млн. евро в продължение на 20 години. А не е изключено и 3-те милиарда кубически метра газ, които самата България ще купува за собствени нужди, да бъдат на по-изгодни от досегашните цени, които се виждат твърде високи на потребителите в страната.

България вижда също така в новия газопровод добра възможност да реализира смятания за много важен от властите и от самия премиер Бойко Борисов европейски газов хъб „Балкан“ на брега на Черно море, който трябва да се превърне в своеобразна международна газова борса и също да носи приходи на българската държава. Досега не беше много ясно откъде този хъб ще получава газ, но сега картината се поизбистря и контурите на новото съоръжение започват да се конкретизират.

В областта на енергетиката обаче всичко опира в крайна сметка до стратегически геополитически интереси, особено когато става дума за доставки на енергоизточници от Русия. И много често по тази причина на преден план излизат не икономическите, а политическите съображения, които невинаги съвпадат с интересите на България. Но тя е малка страна и много трудно може да влияе върху великите сили, така че въобще не трябва да се изключва възможността тези сили да попречат на реализацията на проекта в контекста на обтегнатите отношения между Запада и Русия в настоящия момент. И както руският президент Владимир Путин многократно подчертава, бъдещето на „Турски поток“ (респективно „Български поток“) ще се реши от това дали наистина в ЕС желаят да допуснат руски газ на Балканите по нова тръба. За да стане това, в Москва също много добре си дават сметка, че руската тръба трябва да отговаря на европейските изисквания по т. нар. „Трети енергиен пакет“ на ЕС за либерализацията на газовите пазари.

Още от рубриката

90% от плодовете и зеленчуците на пазара в България са вносни, а земеделието се свива

Близо 90% от зеленчуците и плодовете, които ядат българите, са вносни, а родното производство е напълно смачкано, съобщи Чавдар Маринов, изпълнителен директор на Българската асоциация на организациите на производители на плодове и зеленчуци. Според..

публикувано на 20.02.19 в 12:05

Търговските улици в София и по света поддържат висок стандарт за взискателни клиенти

Столичният бул. "Витоша" продължава да се изкачва в класацията на най-скъпите търговски улици в света и вече е на 47-о място сред общо 65 от целия свят. Това e най-високата позиция на софийска улица за последните пет години в традиционното..

публикувано на 17.02.19 в 08:00

Чакат ни нов регламент за бизнеса с автомобили и внос на почти неизползвани дизелови коли

Темата за сивата икономика, неформалната заетост и недекларирания труд отдавна занимава синдикатите в България. Само преди ден единият от големите синдикати – КНСБ, представи свой едногодишен проект за противодействие на сивата икономика, основно..

публикувано на 15.02.19 в 11:40