Чакат ни нов регламент за бизнеса с автомобили и внос на почти неизползвани дизелови коли

Темата за сивата икономика, неформалната заетост и недекларирания труд отдавна занимава синдикатите в България. Само преди ден единият от големите синдикати – КНСБ, представи свой едногодишен проект за противодействие на сивата икономика, основно в 4 сектора – търговия и ремонт на автомобили и подготовка на водачи на МПС, лека промишленост, строителство и земеделие. От синдиката подчертават, че сивата икономика засяга негативно пазара, ощетява хазната, има отрицателен ефект върху социално-осигурителната система и засяга трудовите, социални, здравни и синдикални права на работещите. Сред най-рисковите сфери, където сивият бизнес и нерегламентираният труд буквално са в състояние да отнемат човешки живот, е търговия и ремонт на автомобили и подготовка на водачи на МПС. Вече е крайно време да се приеме общ регламент, който ще се спазва от целия бранш и ще бъде от полза за всички – както за малките, така и за големите търговци на коли и авточасти на пазара в България – казва Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите:

Емил ГермановУ нас сега няма никакъв регламент за извършване на сервизна дейност, това пък отвори врати на широк внос на нерегламентирани резервни части за коли, както и на работа в неизрядни работилници, където има високо ниво на нерегламентиран труд. В голямата си част те не спазват изискванията на производителите за техническото обслужване и не носят никаква отговорност за качеството на ремонтите. Не спазват и нормите за здравословни и безопасни условия на труд. В новия законопроект, който засяга автосервизите, се предвижда да се създаде публичен регистър на всеки един от извършените ремонти и носене на конкретна отговорност за тях. Ние, които сме представители на автосервизния бизнес – представляваме средния и дребен бизнес, а не Асоциацията на вносителите на автомобили. Но както за нас, така и за тях, сивата икономика е много вредна, защото води до редица нарушения, които пречат на честната конкуренция.

Според данни, събирани и анализирани от браншовата организация на собствениците на автосервизи, страната ни има най-стария автомобилен парк в Европа – по официални сведения от ГД „Национална полиция“ броят на регистрираните у нас автомобили е над 4 млн. и 200 хил. От тях три милиона и половина са на възраст над 10 години, а над милион и половина са над 20-годишни. Запазваме тенденцията на средно годишно регистрирани 300-310 хил. автомобила, като около 10 на сто от тях са новите. На първо място сме и по смъртност при автомобилни произшествия, което е следствие и от стария автомобилен парк, необезопасен и недобре поддържан. Сега ни чака нова вълна – дизеловите автомобили от Западна Европа – казва Емил Германов. Износът на дизелови автомобили втора употреба от Германия само за една година се е увеличил с 20 процента до 239 541 коли, става ясно от анализ на Асоциацията на европейския бизнес, като най-често те отиват в Украйна, Хърватия, и на трето място – в България (+27,7%). Повече нови автомобили по нашите пътища или още по-голямо замърсяване на въздуха можем да очакваме в следствие на този внос на автомобили? Прогнозата е на Емил Германов:

В скоро време може да очакваме автомобили, които за нас са много нови, те са по Евростандарт 6, (най-високият европейски екологичен стандарт, който дефинира допустимите стойности на изгорели газове, отделяни в природата. – б. а.). Излизайки от този стандарт, Германия забрани дизеловите автомобили в определени градове и всеки, който ползва лизингов автомобил, в края на лизинговия период го връща, тъй като вече не може да го ползва пълноценно. Така автокъщите започват да продават тези автомобили, основно в държави, в които този пазар не е ограничен. Единствено ние взимаме автомобили, които са между 7 и 10 години в употреба – това е възрастта на масово продаваните автомобили в България. Тези дизелови автомобили, които сега се освобождават от чуждия пазар, са доста по-нови – на 3-4 години. Донякъде това е предимство за нас, но в момента цената им е по-висока от стандартната, която потребителят у нас може да си позволи. Такъв нов автомобил има цена около 28-30 хил. евро, при условие, че пазарната му стойност като нов е около 60 -70 хил. евро. Най-вероятно ще изчакаме цената им да достигне около 20 хил. евро и ще започнем да ги внасяме. Смятам, че това ще е от полза за нас, защото Евро 6 е много строг стандарт и е доста щадящ природата. Не може да става и дума за сравнение между един 3 годишен автомобил и такъв на над 20 години, каквито има по нашите пътища.

Снимки: архив

Още от рубриката

България и Северна Македония: икономическите отношения набират скорост

С влизането в сила в началото на миналата година на договора за приятелство, добросъседство и сътрудничество между двете съседки на Балканите - Република Северна Македония и Република България, те тушираха някои от историческите си спорове и..

публикувано на 12.03.19 в 11:04

Кандидати от всички сфери на бизнеса премериха сили в надпреварата за инвеститор на 2018 година

Общо 16 компании достигнаха до финала на конкурса „Инвеститор на годината“ за 2018 година. Кандидатите за приза бяха над 90 от всички сфери на икономиката, информационните технологии, здравеопазването, науката и др. Какви са критериите, по които са..

публикувано на 11.03.19 в 10:51

Расте интересът на китайски инвеститори към българското земеделие

Китайските предприемачи в България се насочват най-вече към отглеждането на зърно, царевица и грозде . Например компанията на младия бизнесмен Цън Цон притежава над 4 хиляди декара с грозде в района на гр. Лом. Той купил земята с лозовите насаждения там..

публикувано на 09.03.19 в 10:30