Чакат ни нов регламент за бизнеса с автомобили и внос на почти неизползвани дизелови коли

Темата за сивата икономика, неформалната заетост и недекларирания труд отдавна занимава синдикатите в България. Само преди ден единият от големите синдикати – КНСБ, представи свой едногодишен проект за противодействие на сивата икономика, основно в 4 сектора – търговия и ремонт на автомобили и подготовка на водачи на МПС, лека промишленост, строителство и земеделие. От синдиката подчертават, че сивата икономика засяга негативно пазара, ощетява хазната, има отрицателен ефект върху социално-осигурителната система и засяга трудовите, социални, здравни и синдикални права на работещите. Сред най-рисковите сфери, където сивият бизнес и нерегламентираният труд буквално са в състояние да отнемат човешки живот, е търговия и ремонт на автомобили и подготовка на водачи на МПС. Вече е крайно време да се приеме общ регламент, който ще се спазва от целия бранш и ще бъде от полза за всички – както за малките, така и за големите търговци на коли и авточасти на пазара в България – казва Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите:

Емил ГермановУ нас сега няма никакъв регламент за извършване на сервизна дейност, това пък отвори врати на широк внос на нерегламентирани резервни части за коли, както и на работа в неизрядни работилници, където има високо ниво на нерегламентиран труд. В голямата си част те не спазват изискванията на производителите за техническото обслужване и не носят никаква отговорност за качеството на ремонтите. Не спазват и нормите за здравословни и безопасни условия на труд. В новия законопроект, който засяга автосервизите, се предвижда да се създаде публичен регистър на всеки един от извършените ремонти и носене на конкретна отговорност за тях. Ние, които сме представители на автосервизния бизнес – представляваме средния и дребен бизнес, а не Асоциацията на вносителите на автомобили. Но както за нас, така и за тях, сивата икономика е много вредна, защото води до редица нарушения, които пречат на честната конкуренция.

Според данни, събирани и анализирани от браншовата организация на собствениците на автосервизи, страната ни има най-стария автомобилен парк в Европа – по официални сведения от ГД „Национална полиция“ броят на регистрираните у нас автомобили е над 4 млн. и 200 хил. От тях три милиона и половина са на възраст над 10 години, а над милион и половина са над 20-годишни. Запазваме тенденцията на средно годишно регистрирани 300-310 хил. автомобила, като около 10 на сто от тях са новите. На първо място сме и по смъртност при автомобилни произшествия, което е следствие и от стария автомобилен парк, необезопасен и недобре поддържан. Сега ни чака нова вълна – дизеловите автомобили от Западна Европа – казва Емил Германов. Износът на дизелови автомобили втора употреба от Германия само за една година се е увеличил с 20 процента до 239 541 коли, става ясно от анализ на Асоциацията на европейския бизнес, като най-често те отиват в Украйна, Хърватия, и на трето място – в България (+27,7%). Повече нови автомобили по нашите пътища или още по-голямо замърсяване на въздуха можем да очакваме в следствие на този внос на автомобили? Прогнозата е на Емил Германов:

В скоро време може да очакваме автомобили, които за нас са много нови, те са по Евростандарт 6, (най-високият европейски екологичен стандарт, който дефинира допустимите стойности на изгорели газове, отделяни в природата. – б. а.). Излизайки от този стандарт, Германия забрани дизеловите автомобили в определени градове и всеки, който ползва лизингов автомобил, в края на лизинговия период го връща, тъй като вече не може да го ползва пълноценно. Така автокъщите започват да продават тези автомобили, основно в държави, в които този пазар не е ограничен. Единствено ние взимаме автомобили, които са между 7 и 10 години в употреба – това е възрастта на масово продаваните автомобили в България. Тези дизелови автомобили, които сега се освобождават от чуждия пазар, са доста по-нови – на 3-4 години. Донякъде това е предимство за нас, но в момента цената им е по-висока от стандартната, която потребителят у нас може да си позволи. Такъв нов автомобил има цена около 28-30 хил. евро, при условие, че пазарната му стойност като нов е около 60 -70 хил. евро. Най-вероятно ще изчакаме цената им да достигне около 20 хил. евро и ще започнем да ги внасяме. Смятам, че това ще е от полза за нас, защото Евро 6 е много строг стандарт и е доста щадящ природата. Не може да става и дума за сравнение между един 3 годишен автомобил и такъв на над 20 години, каквито има по нашите пътища.

Снимки: архив

Още от рубриката

Конкурентните предимства на България на Балканите

На фона на останалите балкански съседи България е едно добро място за инвестиции, смята старши икономист ът в Института за пазарна икономика Калоян Стайков. А когато правят комплексната оценка за страната , инвеститорите са много..

публикувано на 09.05.19 в 12:35

Проф. Емилия Ченгелова: Всеки четвърти българин се труди в сивата икономика

Между 25 и 30 на сто от всички българи участват в сивата икономика, показва изследване на БАН. Според учените колкото по-слабо развита е дадена икономика, толкова повече предпоставки има за прилагането на сиви практики. Както е известно, България..

публикувано на 23.04.19 в 11:10

Политизирането на енергийните проекти поражда проблеми в сектора

Политизирането на проектите в областта на енергетиката е крайно време да се намали – около това мнение се обединиха енергийни експерти от България, Турция, Сърбия и Русия на дискусия в София за развитието на газовите проекти на Балканите...

публикувано на 22.04.19 в 11:37