Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Софийският дворец на изящните изкуства с „пътуване във времето”

7
Антон Митов, „Селянки на пазар в София”

Повече от 10 месеца (от 1 март 2019 до 12 януари 2020) в центъра на столицата може да се види една оригинална изложба, наречена „Дворецът за изкуството”. Тя е пътуване във времето, когато централната сграда  на Националната галерия наистина е била дворец – княжески и царски.

Никола Михайлов (1878–1960), портрет на цар Фердинанд, 1914 и децата на цар Фердинанд Борис, Кирил, Евдокия и Надежда.
Преходът към днешните времена не е бил толкова „революционен”, защото монарсите на младата Трета българска държава са били съпричастни към изобразителното изкуство. Особено цар Фердинанд, управлявал през 1887-1918 (до 1908 като княз). Дворецът е бил изискано място за култура. Израстват и поколения оригинални български творци, много от които са гостували на царското семейство или са били подкрепяни от него.

Изложбата представя изкуството в края на XIX и началото на XX век, главно по времето на цар Фердинанд, но и обстановката в двореца, с неговия интериор на границата между две столетия. Голямото чуждестранно изкуство навлиза в България с картини от личната колекция на монарха. Български творци, главно придворни художници, правят копия на европейски шедьоври. С времето се развива все по-оригинална българска школа в живописта. Някои от майсторите (като чехите Иван Мърквичка и Ярослав Вешин) са чужденци.

Иван Мърквичка, „Пловдивски пазар”, 1887
Това също не е изключение при националните школи в европейската култура. Великият Люли (1632-1687), майсторът на френската опера, е бил италианец, пренесъл във Версай високото майсторство, достигнато в музиката по италианските земи. У нас към опитните художници от Централна Европа се присъединява цяла плеяда българи, майстори на четката.

Антони Пиотровски (Полша), „В окопа” (сцена от Сръбско-българската война 1885), 1887
Голям колектив от колегите от Националната галерия се занимаваше с тази изложба, трябваше да се установят много факти по отношение на интериорите, да се уточнят техните функции, творбите, които се намират тук – каза при откриването директорът на галерията Ярослава Бубнова. Много от тези творби, по очевидни политически причини, не са показвани от десетилетия и се наложи огромна и много задълбочена работа на реставраторите от Националната галерия. И това е решение, за да върнем една част от историческото минало в неговото визуално съществуване.

Цено Тодоров, „Река Марна край Париж”
Така изложбата попълва една ниша в познанието ни за живота и културата в миналото. Представени са и най-големите български художници от онова време, като Антон Митов, Цено Тодоров, Никола Петров. Но и някои малко познати, като Елена Карамихайлова (1875-1961), една от първите жени – професионални художници, в България и със сигурност първа българска импресионистка.

Елена Карамихайлова (1875-1961), „Пред огледалото”, 1912 и Никола Петров, „На водопой”
Възстановена е залата, известна като „Червения салон“ – тя е оформена с картините, които са били там по царско време.

Червеният салон, началото на ХХ в. и реставрации
Показани са редица документи, които свидетелстват за ролята на държавата и на царя за насърчаване на българското изобразително изкуство. Например едно писмо, в което се говори за X международна художествена изложба в Мюнхен и участието на цар Фердинанд в организирането на българското представяне.

Конрад Дилиц, портрет на княз Александър Батенберг, 1881С подкрепата на Министерството на културата за първи път е показан пред публика големият портрет на първия български княз Александър Батенберг (управлявал през 1879-1886), рисуван от немския художник Конрад Дилиц. Портретът бе закупен на търг във Виена от българската държава в началото на тази година.

Творбата е донякъде знакова и за изкуството, и за държавността в началото на нова България, освободена през 1878 година. Образът на младия владетел излъчва оптимизъм, а неговата военна униформа се оказва не само представителен атрибут – скоро след това той ще бъде върховен главнокомандващ в героичната Сръбско-българска война (ноември 1885 г.), с която е затвърдено Съединението на Северна и Южна България през септември същата година.

Снимки: Националната галерия и Венета Павлова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Албанският писател Григор Бануши се среща с българската публика

Албанският писател Григор Бануши пристига в България за премиерата на новия си роман "Недовършена симфония" (изд. Изида). Преводът на български език направен от преводача Екатерина Търпоманова, преподавател в Софийкия университет, а допреди години и..

публикувано на 16.04.24 в 16:14

Старинни български килими в галерията на Българския културен институт в Париж

За първи път след повече от век в Галерията на Българския културен институт в Париж ще бъдат представени автентични български килими от XIX и XX век, съобщиха от институцията. Бутиковата изложба “История в цветове. 350 години българско килимарство”..

публикувано на 14.04.24 в 12:25

Българският вируоз Марио Хосен солист ще изпълни импровизации за цигулка в Скопие

Концерт на свещи ще има на 12 април македонският камерен оркестър Профундис със световноизвестния български цигулар Марио Хосен, под диригентството на Гюргица Дашич. Концертът във Филхармонията на Северна Македония се прави със съдействието на Българския..

публикувано на 12.04.24 в 15:37