Силата на обществените медии е в достоверната информация

Ноел Къран: Целта на EBU e да чува, работи и подкрепя своите членове

Автор:

Българското национално радио е домакин на провеждащата се в Националния дворец на културата 25-та Радиоасамблея на Европейския съюз за радио и телевизия (EBU). Основан през 1950 година, съюзът е най-голямата професионална асоциация, обединяваща 73 обществени медии от Европа, а асоциирани членове са медии от Азия, Африка и САЩ. Българското национално радио и Българската национална телевизия стават част от него от 1 януари 1993 година. Събитието е знаково за България, защото форум от подобен ранг се провежда за първи път у нас тук са представители на 44 обществени медии от 39 държави от Европа, Азия и Африка.


Дълбоко вярвам, че ако искате противоотрова срещу фалшивите новини, това са медии като Българското национално радио. Ако искате културата ви да е представена многостранно, това също са обществените медии. Ако искате да обединявате хората, това пак са обществените медии и те трябва да имат съответното финансиране. Всички знаем, че обществената сфера е подложена на съкращения, но наистина мисля, че си струва да се подкрепят обществените медии и това време дойде
, изтъкна пред БНР президентът на EBU лорд Тони Хол.

В своето изказване генералният директор на БНР Александър Велев подчерта, че въпреки предизвикателствата, свързани с финансирането на обществените медии, Националното радио е постигнало немалко, за да запази доверието на своята аудитория, както и да привлече нови слушатели:


През последните две години инвестирахме средства и в развитието на уеб сайта на радиото. През изминалата година, посещенията в него нараснаха с 54%, а в края
ѝ направихме нов дизайн на своите страници, което само за месец донесе 34% ръст на посещаемостта. Следващата стъпка, която предприехме е насочена към присъствието ни в социалните мрежи Фейсбук и в другите социални медии, и по този начин привличаме по-млада аудитория. Как го правим? – организираме събития извън сградата на радиото. Създадохме и една музикална класация „БНР ТОП 20“, която стана много популярна у нас. Тя е посветена на новата българска музика. Организираме концерти на открито и с нашите оркестри. Поддържаме новинарско съдържание и във вайбър, което също е начин да привлечем млада аудитория. Също така излъчваме на живо в социалните мрежи нашето седмично политическо предаване „Неделя 150“ на програма „Хоризонт“. Правим и предавания, в по-големи студия, в които каним и публика на живо. Имаме и Радио България, което сме трансформирали в сайт на 9 чужди езика.

Генералният директор на EBU Ноел Къран изтъкна, че едно от най-важните неща, които отличават обществената от комерсиалната медия е съдържанието, което тя създава и фактът, че е винаги е източник на достоверна и проверена информация. Медийният директор на EBU Жан Филип де Тендер допълни, че достоверната информация остава най-ефикасното оръжие на журналистите срещу фалшивите новини. Що се отнася до развитието на EBU, Къран смята, че в днешния свят, в който технологичния прогрес се случва толкова бързо, за организацията е важно да има свои партньори извън нея. Такива според него трябва да бъдат големите стрийминг платформи, чието влияние и присъствие онлайн става все по-осезаемо. В заключение генералният директор на EBU заяви, че организацията не изневерява на своите принципи и припомни, че:


Стратегията на EBU e фокусирана върху нуждите на неговите членове. Целта ни е да работим с вас, за вас. Да, имаме противоречия с някои от вас понякога, но винаги чуваме от какво имате нужда.

Форумът продължава и днес с дискусии по теми, свързани с привличането на млада аудитория, както и за възможностите и предизвикателствата пред дигиталното развитие на обществените медии.

Снимки: Ани Петрова