„Баховото общество в България” представя „Месия” от Хендел

Снимка: culturecenter-su.org

На 8 май в Аула Магна на Софийския университет „Св. Климент Охридски”, ще чуем „Месия” от Хендел – една от най-известните творби на композитора. Написана около 1741 г., ораторията е изпълнена за първи път цялостно през 1742 г. в Дъблин. Според някои източници до смъртта на Хендел произведението е било изпълнено около 70 пъти. У нас също е звучало многократно.

Инициатор и основен организатор на предстоящия концерт е „Баховото общество в България” и неговият председател инж. Георги Колчаков. Повече от 10 години „Баховото общество” представя по една мащабна вокално-инструментална творба от епохата на барока, а от 2011 г. концертите са включени в програмата на „Европейския музикален фестивал”. През годините бяха изпълнени „Матеус пасион” (няколко пъти), „Йоханес пасион”, Меса в си минор (h moll) от Й.С. Бах... А миналата година – „Израил в Египет” от Хендел (първо изпълнение в България).


Преди 17-18 години за първи реших, че е възможно да се продуцира толкова мащабна творба – казва инж. Колчаков. – При това без държавна помощ или обществена намеса. На пръв поглед безумна идея, но ми се стори изпълнима. Постепенно се създаде кръг от хора, които изпълняват барокова музика, както и почитатели на този стил. Музиката на Бах и Хендел, която е свързана до голяма степен с християнската идея, според мен е моралният вектор, който е изгубен в нашето общество, дискредитиран през годините на социализма с ужасни средства. Мисля, че високите морални послания на тази музика биха могли да бъдат за хората тласък във вярната посока. Дали това се получава – това е друг въпрос. Не е маловажна и чисто музикалната страна. Бароковите творби изискват по-различно звукоизвличане, фразиране. Има цяла линия в Западна Европа за изпълнение на музиката от барока на инструменти, които са от епохата или са техни точни копия. Ние все още не можем да си позволим това, но все пак вече 10-11 години едни и същи хора се събират да музицират заедно в бароков стил и до голяма степен овладяват специфичния маниер на изпълнение. В оркестъра са забележителни инструменталисти – концертмайсторът Йордан Димитров е от Камерен ансамбъл „Софийски солисти”, важно е присъствието на Калин Панайотов – изключителен обоист, както и на всички останали музиканти. Певците от хора също са сред постоянните участници и затова е възможно всяка година да се прави крачка напред. Солистите също са с нас от самото начало. Басът Пламен Бейков е ученик на Борис Христов, специализирал е барокова музика в Лондон и е изпълнявал многократно „Месия”.

Тенорът Виргил Хартингер е син на председателя на „Баховото общество” в Залцбург – от малък е живял с бароковата музика и е овладявал изпълнението ѝ. Софийската публика го познава като Евангелиста в пасионите на Бах. Много добър певец със съвършена барокова техника. Олга Михайлова-Динова – този вълнуващ мецосопран, Гиргина Гиргинова – един ведър, прекрасен сопранов глас... Обединяваща фигура е диригентът Йосиф Герджиков, който води изпълнителите по пътеките на една огромна планина, която той познава. Всички много обичат да работят с него. Певците особено много го ценят, защото той е специалист по вокална техника, изключителен педагог и познавач на епохата на барока.